به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

تودیع و معارفه ها و غفلت از حکمت آنها

پستان این مقام را دهان او می‌گذارد  حضرت استاد : ..... ارزاق را که ذات اقدس الهی در همان آیه شش سوره مبارکه هود فرمود که روزی همه موجودات را من تأمین می‌کنم، پس اینکه انسان برای روزی، این طرف و آن طرف برود عمر تلف کردن است.


ذات اقدس الهی به پیغمبر فرمود ای پیامبر! بدان ریاست، سلطنت، حکومت برای هیچ کس میوه نمی‌شود فقط شکوفه است تا می‌رسد کمی به بار بنشیند و به صورت میوه در بیاید پاییز سرد زودرس می‌رسد و همه شکوفه‌ها را از بین می‌برد، هیچ کس در دنیا میوه دنیا نچید. «از آن سرد آمد این کاخ دلاویز» دنیا جای سردی است «که تا جا گرم کردی گویدت خیز» شما برو دیگری باید بیاید. این تودیع و معارفه‌ها که می‌بینید همین است. میوه چیدن جایش بهشت است که ﴿اُکُلُها دائم﴾ میوه بهشت دائم است زمستان و تابستان ندارد میوه درختان بهشت دائمی است، اما این دنیا فرمود حواستان جمع باشد برای هیچ کس میوه نمی‌شود فقط شکوفه است منتها یک صحنه زیبایی دارد آدم را جذب می‌کند بعد هم تودیع و معارفه.


پستان پست

 یک بیان لطیفی از وجود مبارک پیامبر هست فرمود مسائل دنیایی، ریاست و مقامات دیگر که مال و پول در آن هست این برای هیچ کس میوه نمی‌شود و شکوفه است و تمام پُست‌های دنیا دو روز دارد: یک روز مرضعه است یک روز فاطمه; مستحضرید این کودک که به دنیا آمده نیاز به شیر دارد و لذیذترین غذا برای نوزاد شیری است که مادر به او می‌دهد مادر آن لحظه که پستان دهان کودک می‌گذارد مرضعه است، فرمود آن وقتی که به یک فرد سِمت یا پُستی می‌دهند دارند پستان این مقام را دهان او می‌گذارد همان‌طور که کودک آن لحظه لذت می‌برد این فرد هم از آن لذت می‌برد، بعد از دو سال بچه را از شیر می‌گیرند. آن لحظه فطام برای بچه خیلی سخت است تلخ‌ترین لحظه است که بچه از شیر مادر جدا می‌شود. حضرت فرمود حواستان جمع باشد وقتی پُست و مقامی به شما دادند این روزی است که روز معارفه شماست، اما روز عزل شما، روز فطام شماست آن روز برای شما سخت است.



بخشی از سخنان حضرت استاد در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب در 17 ربیع المولود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد