به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

راه انقلاب راه انبیای الهی است

راه انبیای الهی راه «انقلاب» است/نعمت برای این است که انسان با ظالم مبارزه کند ... در نماز در «فاتحة الکتاب» که «لَا صَلَاةَ إِلَّا بِفَاتِحَةِ الْکِتَاب»،[1] چه می‌گوییم؟ می‌گوییم: ﴿إِیاکَ نَعْبُدُ وَ إِیاکَ نَسْتَعِینُ ٭ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ٭ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾[2]؛این یک اصل است که هر روز از ذات اقدس الهی می خواهیم خدایا! راه کسانی که به آنها نعمت دادی و مورد إنعام هستند، آن راه را به ما نیز بده!

خدا به کدام افراد نعمت داد؟ «منعَمُ علیه» را در سوره مبارکه «نساء» مشخص کرد و فرمود: ﴿فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً﴾،[3] یعنی ما در نماز راه انبیای الهی را از خدا می‌خواهیم! یعنی هر روز از خدا می‌خواهیم ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ و ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ هم ابراهیم و موسی و عیسی است. اما راه اینها چیست؟

 راه انبیای الهی راه «انقلاب» است. ببینید موسای کلیم می‌گوید: ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ﴾،[4]خدایا! تو به من نعمت دادی، به پاس احترام نعمت تو، من حامی ظالم نباشم، حامی مظلوم باشم! این یعنی انقلاب. این سه طایفه از آیات را که شما بررسی می‌کنید؛ آن وقت در نماز وقتی می‌گویید: ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، یک درک خاصی از نماز دارید. متوجه می شوید اصلاً نعمت برای این است که انسان با ظالم مبارزه کند؛ بنابراین نماز ما معنا پیدا می‌کند، انقلاب ما معنا پیدا می‌کند. حالا اگر چهار نفر در گوشه ای از نظام خلافی کردند، با داشتن اصل نظام، با دین، با قرآن و نهج البلاغه بکوشیم، هم خودمان را اصلاح کنیم، هم با کمک سایر دوستان، آنها را هم سرجایشان بنشانیم.
بخشی از سخنان حضرت استاد در درس اخلاق

[1]. نهج الحق و کشف الصدق، ص424.
[2]. سوره حمد، آیات5 ـ 7.
[3] .سوره نساء، آیه69.
[4] .سوره قصص، آیه17.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد