به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

60میلیون عصبانی در یک کشور !!!

وظیفه زن....
این گلوله برای برون‌مرزی است، این مُشت برای برون‌مرزی است. در درون ما آنچه باید حکم بکند مصافحه است......
سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، این یعنی چه؟ 
+ دانلود صوت جلسه    در ادامه
 

.......اگر امام فرمود خانه‌ای با طلاق ویران شده به این آسانی ساخته نمی‌شود، برای آن است که عدل الهی اقتضا می‌کند خانه براساس مِهر بماند هم از آن طرف گفتند زن موظّف است که سکینت و آرامش منزل را به عهده بگیرد: ﴿خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها﴾، مسکن را مرد تهیه می‌کند، ولی سکینت را زن. از این طرف هم حرمت مرد و حرمت زن را هم متقابلاً بیان کرده است. الآن متاسفانه شما شاهد هستید در کشور عزیز و دلپذیر ما متاسفانه این طلاق هست. این دفاع مقدس میلیون‌ها برکات را به همراه خود داشت، ولی ما نباید اشتباه بکنیم، این گلوله برای برون‌مرزی است، این مُشت برای برون‌مرزی است. در درون ما آنچه باید حکم بکند مصافحه است. ما همان خوی رزم‌آوری را الآن در داخله شهر داریم، این جمع نمی‌شود. این البته هم سن ازدواج را تاخیر می‌اندازد هم طلاق را گسترش می‌دهد. این پانزده میلیون پرونده‌ای که متاسفانه در دستگاه قضایی هست این را که همه قبول داریم، پانزده میلیون است. این پانزده میلیون که با خودشان دعوا ندارند، با پانزده میلیون دیگر دعوا دارند، این می‌شود سی میلیون. این سی میلیون هم که در آسمان‌ها زندگی نمی‌کنند، در همین شهر زندگی می‌کنند در کشور زندگی می‌کنند. حداقل با یک نفر هم رابطه داشته باشند می‌شود شصت میلیون. ما شصت میلیون شب و روز بدگویی و عیب‌جویی در خانه‌ها داریم. یقیناً طلاق زیاد می‌شود یقیناً ازدواج سر نمی‌گیرد وقتی آدم زبانش عادت نکرده به محبت، قلبش عادت نکرده به مِهر، این همین طور است. اگر بخواهیم جامعه ما جامعه دینی بشود حوزه و دانشگاه که مسئول این کارند و به لطف الهی هزارها کارهای علمی و خدماتی انجام دادند و انجام می‌دهند مسئول‌ هستند که این مِهر، این محبت، این سلام را که گفتند به یکدیگر سلام بکنید آن وقت جامعه می‌شود جامعه مِهر.

این بیان بینید چقدر بیان لطیفی است! امام صادق (سلام‌الله‌علیه) می‌فرماید که «تَزَاوَرُوا»؛ یکدیگر را ترک نکنید، قهر نکنید، اختلاف نداشته باشید. چرا «تَزَاوَرُوا»؟ «فَاِنَّ فِی زِیَارَتِکُمْ اِحْیَاءً لِقُلُوبِکُمْ وَ ذِکْراً لِاَحَادِیثِنَا»؛ شما شیعیان ما هستید، وقتی به سراغ یکدیگر می‌روید خانم‌ها با هم، آقایان با هم، به سراغ یکدیگر می‌روید ارحام و همسایه‌ها به سراغ یکدیگر می‌روید، وقتی شما شیعیان ما دور هم جمع شدید حرف‌های ما را می‌زنید و حرف‌های ما: «وَ اَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَکُمْ عَلَی بَعْض»؛ عاطفه ایجاد می‌کند محبت ایجاد می‌کند. به یکدیگر سلام می‌کنید گرایش دارید مشکل یکدیگر را حلّ می‌کنید خاصیت حرف ما ایجاد محبت است.

همه ما می‌دانیم و می‌گوییم که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، این یعنی چه؟ یعنی اگر کسی خواست خانه‌ای بسازد برجی بسازد قصری بسازد طبقه اوّل را که سنگ گذاشت طبقه دوم سنگ روی سنگ بیاید بند نمی‌شود. یک ملات نرم لازم است که بین این دو سنگ باشد تا سنگ روی سنگ جمع بشود بعد بشود برج، بعد بشود خانه. امام می‌فرماید فرمایشات ما آن ملات نرم است می‌خواهید خانه بسازید با این می‌سازید، برج بسازید با این می‌سازید. با ادب یعنی ادب! با محبت، با آرام حرف زدن. با پرخاش سنگ روی سنگ بند نمی‌شود می‌شود طلاق زیاد.


این درس  به دلیل جذابیت های خاصی که در بیان  حضرت استاد  در خصوص مساله خانواده  وجود دارد ، برای علاقه مندان  لینک دانلود را قرار میدهیم. حدودا دقیقه 22 به بعد  در مورد زندگی  و طلاق و... می باشد

دانلود


بخشی از سخنان حضرت استاد در تفسیر سوره طلاق 7مهر 97

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد