قال الاستاذ: با اشاره به آیه شریفه «فَمَکَثَ غَیْرَ بَعِیدٍ فَقَالَ أَحَطتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَجِئْتُکَ مِن سَبَإٍ بِنَبَإٍ یَقِینٍ» جناب زمخشری در ذیل این آیه از گروهی نقل میکند که گفتهاند دلیل بطلان قول رافضه که امام را عالم به همه مسایل و جزئیات می دانند همین آیه است و رهبران الهی یعنی انبیا و ائمه علیهمالسلام از علم غیب اطلاعی ندارند. سخن زمخشری و این گروهی که از آنها نقل می کند باطل است.
قال الاستاذ: با اشاره به آیه شریفه «فَمَکَثَ غَیْرَ بَعِیدٍ فَقَالَ أَحَطتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَجِئْتُکَ مِن سَبَإٍ بِنَبَإٍ یَقِینٍ» جناب زمخشری در ذیل این آیه از گروهی نقل میکند که گفتهاند دلیل بطلان قول رافضه که امام را عالم به همه مسایل و جزئیات می دانند همین آیه است و رهبران الهی یعنی انبیا و ائمه علیهمالسلام از علم غیب اطلاعی ندارند. سخن زمخشری و این گروهی که از آنها نقل می کند باطل است.
طبق این آیه یقینا پیامبر صلیاللهعلیهوآله از همه امور با خبر است؛ «فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنون» مراد از مؤمنون اهل بیت علیهم السلام است. تحقیقا حضرت همه کارهای شما را میبیند، این مسئله عرض اعمال است. بسیاری از کسانی که درباره امام زمان علیه السلام کار می کنند فقط منتظر ظهور حضرتند البته این یک برکتی است، اما عرض اعمال به حضرت را اصلا مطرح نمی کنند. اگر امام زمان علیه السلام هست، میبیند و اگر میبیند باید درست عمل کنیم.
طلبهای که این حرفها را بفهمد مواظب زبانش هست و دیگر نمی
گوید امام حسین علیهالسلام نمیدانست و اگر میدانست دیگر نمیرفت! وقتی
از طلبهای سؤال می کنند امام حسن علیهالسلام میدانست این کاسه دارای سم
است یا نه، در جواب می ماند برای این است که درسش را نخوانده است. اگر او
می فهمید علم غیب فوقالحجه است و کاربرد فقهی ندارد میگفت امام حسن
علیهالسلام یقینا میدانست این کاسه سم دارد.
خدا غریق رحمت کند سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی را که با چه
تلاش و کوششی می خواست این مطلب را به راقم شهید جاوید بفهماند که در نهایت
هم نتوانست. سرّش این است که این مطلب نویی است و با یک بار حل نمیشود،
چندین بار باید درس گفته شود، اشکال شود تا حل شود. یک فحلی مثل مرحوم کاشف
الغطاء باید اصول را بازنویسی کند. چون شیعه این حرفها را در کتابها
ذخیره کرده و در حوزهها نیست، زمخشری این طور با صراحت این حرف را میزند،
هدهد هم که نه علم غیب دارد و نه از علم غیب آگاه است به حضرت سلیمان عرض
میکند که تو از این مطلب خبر نداری.