به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

شاگرد بلاواسطه ذات اقدس اله


قال الاستاذ:

.... امروز هم شاگرد بلاواسطه ذات اقدس اله وجود مبارک حضرت ولی‌عصر(عج) است، خداوند حقایق عالم را به ایشان یاد می‌دهد و فرشتگان در حد انبا و نه تعلیم شاگردان انسان کامل هستند «قَالَ یَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَآئِهِمْ »، این فرشتگان عالم را تدبیر می‌کنند و خداوند آنان را با قوا و وصف‌های گوناگون آنان را قرار داد تا بتوانند که جهان را اداره کنند.

در دعای سمات آمده است خدایا تو را به آن اسم قسم می‌دهیم که آسمان را شکافتی یا زمین را شکافتی یا در جبل فاران فلان کار را کردی، پس خداوند جهان را با اسما الهی اداره می‌کند، و اسما الهی جهان را پرکرده است، «باسمائک التی ملأت ارکان کل شیء» این الفاظی که ما می‌گوییم  اسماءِ اسماءِ اسماء هستند، این الفاظ اسمائی هستند برای آن مفاهیم و آن مفاهیم اسمائی هستند برای آن حقایق و آن حقایق مظاهری دارند به نام انسان کامل که ائمه(ع) فرمودند «نحن الاسماء الحسنی».


با این لفظ مشکل حل نمی‌شود، آن حقایقی که این مفاهیم از آن حقایق کارساز هستند، آن‌ها اسم اعظم هستند و با آن‌ها مشکل حل می‌شود و کسانی که مظهر اسم اعظم هستند، کار با آنان حل می‌شود، «باسمائک التی ملأت ارکان کل شیء» این اسما حقایق خارجیه است، نه مفاهیمی ذهنیه، این اسماء را ذات اقدس اله یاد حضرت آدم که انسان کامل است، داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد