به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

همایش بین المللی علوم انسانی+تصاویر

قال الاستاذ:
آئین اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی با  اعطا جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به سه نفر در قم برگزار شد.

بخشی از سخنان حضرت استاد در این جلسه:

اگر فلسفه به بی راهه رفت و الحادی شد و معاذالله گفت وحی و نبوت خرافه و دین فسون و فسانه است، نقشه ملحدانه ترسیم می‌کند و اولین آسیب را به خودش می‌زند که به فلسفه الحادی تبدیل می‌شود و سپس همه علوم را الحادی می‌کند. اما اگر انشاء الله دینی شد، همه علوم را دینی می‌کند و خودش به فلسفه الهی تبدیل می‌شود.

در فلسفه الهی ثابت می‌شود که در جهان چیزی جز خدا و اسماء خدا و آثار خدا و افعال خدا، چیزی وجود ندارد و جز قول خدا موضوعی نیست و جز فعل خدا سوژه ای نیست. سرنوشت علوم را موضوعات تعیین می‌کنند. تمایز دینی و غیر دینی بودن، در تمایز موضوعات است و چیزی در جهان نیست جز خدا و فعل خدا.

قرآن کریم هم معلومات متنوع را ارائه می‌کند و هم روش‌های متنوع را. قرآن کریم آسمان را ثابت می‌کند و زمین را ثابت می‌کند و روح و فرشته، وحی، نبوت و امامت و فرشتگان عرش و اسماء حسنی را چون همه از خدا مبدأ گرفته‌اند، ثابت می‌کنند.

جمهوری اسلامی از ابتدا شعار نه شرقی و نه غربی سر داد و امروز نیز در زمینه علوم انسانی می‌گویم، علم خواه شرقی باشد یا غربی، اگر روشمند باشد و از فلسفه الهی نشأت گرفته باشد، علم دینی است و اگر غیر این باشد، اساسا علم نیست. علمی که به واقعیت آفرینش توسط خداوند، دقت کند، علم اسلامی است حتی اگر توسط مسلمانان تولید نشده باشد و منشأ غیر مسلمان داشته باشد.

غربی‌ها یک روز می‌گویند گزینه نظامی روی میز است، یک بار تحریم می‌کنند و گاهی حرف دیگری می‌زنند اما این حرف‌ها بدون مبانی است و براساس منطق و علم نیست. امیدواریم برادران که ما به ژنو رفته‌اند با خوشحالی و موفقیت به کشور برگردند و ما برای موفقیت آن‌ها دعا می‌کنیم زیرا خواسته‌های آن‌ها برحق است و خواسته منطقی‌ای دارند و ما نگران نتیجه مذاکرات هسته ای نیستیم.







نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد