قال الاستاذ: خدای سبحان با وضوی کسی که بخواهد نماز بگزارد، فرشتگان فراوانی می آفریند که او را تقدیس، تسبیح و تکبیر می گویند. این در صورتی است که وضو مانند وضوی علی بن ابیطالب (علیه السلام) و دعا در حال وضو چونان دعای او باشد؛ یعنی دعاها همان دعاهایی باشد که علی (علیه السلام) با حال و حضور میخواند، نه هر وضویی و نه هر گفته و دعایی، بلکه هرگاه فعل و قول همان کردار و گفتار علوی باشد، موجب میشود خداوند سبحان آن اثر مهم را بر آن مترتب نماید، و یا آن فعل و این قول بنابر تمثل اعمال به صورت فرشته تمثل یابد. بنابراین، مجرّد شستن صورت و دو دست، و صِرف کشیدن مسح سر و پاها به روش اهل بیت (علیهمالسلام) و تنها تکلّم به کلماتی که از آنان وارد شده در لحظه شستن و مسح کشیدن، سبب نمیشود خداوند در برابر هر قطره آب، فرشتهای تقدیس و تسبیح و تکبیرگو بیافریند، و این نیست جز برای این که وضو از آن جهت که سبب طهارت است نهانی عینی و درونی خارجی دارد، و هرکس که در عمل، با اخلاص به جانب خداوند رو کند، بدان دست می یازد، و آن کس که دل خویش را تسلیم خدا کند، به او میرسد به گونهای که از هرآلودگی و پلیدی پاک میگردد و گوهر طهارت او تقدیس و تسبیح و تکبیر میشود، از اینجاست که شایسته است خداوند از قطره آب وضویش فرشتهای بیافریند که دارای آن آثار ملکوتی باشد، و یا کردار او را به مثال فرشتگان تسبیحگو تمثیل بخشد.