به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

خیر دنیا و آخرت در چهار مطلب

قال الاستاذ:
  
ذات اقدس اله به حضرت آدم فرمود:‌ من خیر دنیا و آخرت را در چهار کلمه جمع کرده‌ام:‌ یکی حق اختصاصی من است،‌ یکی حق اختصاصی شما(بندگان)،‌ یکی حق مشترک بین من و شما(بندگان) است، یکی حق مشترک تو بر سایر مردم است.

 

خداوند به حضرت آدم(ع) فرمود: حق اختصاصی من توحید است که باید موحدانه به سَر بَری و بدانی کل عالم را خدا آفرید و خدا تدبیر می‌کند و کارها دست اوست و به دیگری مربوط نیست،‌ این نخستین حقیقتی بود که ذات اقدس اله به آدم(ع) آموخت ؛


دوم این‌که حق مسلم توست که در برابر اعمال‌ات به تو پاداش می‌دهم و برای هر کار خیری که کردی پاداشی داری منتهی تا کار خیر تو چه باشد ؛


اما آنچه که بین من و تو مشترک است دعا است، تو دعا می‌کنی و از من چیزی می‌خواهی و من اجابت می‌کنم؛


اصل چهارم هم آنچه که بین تو و مردم است یعنی چیزی که برای خود نمی‌پسندی بر دیگران هم مپسند و آنچه که بر خود می‌پسندی بر دیگران نیز بپسند.