به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

تطهیر روح

نماز کوثری است که انسان را تطهیر می کند.  قهرا اگر ما از نماز این طهارت را در خود احساس نکردیم باید بپذیریم که آن نماز واقعی را نخوانده ایم . ممکن است نماز صحیح باشد لکن مقبول نیست زیرا نمازی مقبول است که روح انسان را تطهیر کند.

استعمار مقدس

منظور از دنیا آن چیزی نیست که محبت آن «راس کل خطیة» است. مقصود از دنیا حیات دنیا در برابر حیات آخرت است که هر دو مخلوق خدا وآیت الهی اند. عمران دنیا می تواند زمینه آباد کردن آخرت باشد.

انسان ٬ مامور به مرمت دنیا و عمران آخرت است و هرگز نمی تواند درباره  آباد کردن این دو تسامح بورزد.

ماموریت جامعه بشری به عمران دنیا  را می توان از ادله فراوان عقلی ونقلی به دست آورد وبارزترین آنها آیه (هو انشاکم من الارض واستعمرکم فیها)سوره مبارکه هود آیه ۶۱خداوند شما را از زمین آفرید واز شما خواست که آن را آباد کنید استعمار الهی از مقدسترین واژه های دینی است زیرا همه عناصر محوری آن را خداوند تامین می کند چون خدا اولا تمام لوازم سپهری وزمینی را وآنچه بین آسمان وزمین است آفرید ثانیا همه آنها را مسخر جامعه بشری قرار داد ثالثا به آنان تمام امکانات آباد کردن زمین را از جهت علوم تجربی وتجریدی وصنایع حسی وتجربی ونیروی اجرایی اعطا کرد رابعا از ایشان خواست که این کره خاکی را با همه معادن ذخایر سلسه جبال دریاها وصحراهایش را آباد کنند واز آن بهره مند شود.

واژه استعمار که از پاکترین کلمات دینی است به دست تبهکاران غارتگر به صورت منحوس وپلید در آمده است زیرا مستکبران چپاولگر جامعه محروم را وادار میکنند که از تمام امکانات اقلیمی و تاریخی  خویش برای سوداگران رایگان کار کنند واز طرف آنان مامور آبادانی زمین خود به سود آنها باشند.

سعادت خانواده

قال الاستاذ:

عناصر محوری تاسیس خانواده بعد از انتخاب صحیح واصطفای درست ٬دو چیز است:


 یکی دوستی عاقلانه به یکدیگر ٬ و  دیگری اغماض رئوفانه از لغزش همدیگر .

نماز ظهر در شب

قال الاستاذ:

نزد معبود حقیقی نه بامدادی تصور میشود نه شامگاهی ٬ از این رو رسول خدا در معراج٬  نماز ظهر به جای آورد با این که شب بود . زیرا معراج به دنبال اسرا وسیر شبانه ای صورت گرفت که در پاسی از شب اتفاق افتاد چنان که فرمود : «سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد القصی».

استفتا : رجوع به حی

قال الاستاذ:

اگر کسی در اعلمیت مجتهد حی(زنده ) نسبت به مجتهد میت شک کند و  یا اینکه هر دو مجتهد(حی ومیت) را در اعلمیت مساوی بداند وظیفه اش چیست؟

قال الاستاذ:

در هر دو فرض رجوع به حی (مرجع تقلید زنده) جایز است. ۱۷آبان ۱۳۸۷