به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

جود و سخا در بخشش

قال الاستاذ: وجود مبارک امام کاظم(سلام الله علیه) فرمود: «مَن أیقَنَ بالخَلَف جادَ بالعطیّة» اگر خدا به شما نعمتی داد خواه نعمت علمی و یا نعمت مالی، خواه نعمت جاه خواه نعمت قدرت، که بتوانید با این نعمت، باری را از دوش فرد یا جامعه بردارید مضایقه نکنید و یقین داشته باشید که خدای سبحان خلف این را تأمین می‌کند.

یکی از مراحل عقل آن است که انسان نه تنها دستش به مال حرام دراز نشود بلکه آنچه از راه حلال فراهم کرده است اگر در راه خدای سبحان مصرف بکند یقیناً پاداش خوبی می‌گیرد. بیان این حدیث شریف این است که اگر کسی کمکی به فرد یا جامعه کرد حالا یا کمک مالی یا کمک علمی، اگر مثلاً مالی را برداشت به دیگری داد این نظیر سنگی نیست که از یک گوشه بیابان بِکَند تا به دیگری بدهد! چون می‌دانید اگر سنگی را انسان از بیابانی بگیرد به دیگری بدهد جای آن سنگ، خالی است و مدت‌ها طول می‌کشد تا پر بشود. فرمود: خدمت کردن به فرد و جامعه از این قبیل نیست بلکه بمنزله رودخانه ای سیال و روان است که شما یک لیتر آب از این رودخانه بردارید این بلافاصله جایش پر می‌شود خلف یعنی جاپرکنِ آن مال از دست رفته،که یقینی و فوری است. اگر کسی یقین داشته باشد مالی را که در راه خدا داد خلف آن را خدا همان لحظه پر می‌کند در بخشش،جود و سخا را فراموش نمی‌کند.

استفتا , مهریه سنگین در عقد نکاح

خواهشمند است با توجه به اینکه امروزه در عقد ازدواج مهریه‌های بسیار سنگینی که غالباً هرگز قدرت بر تسلیم آنها نیست و طرفین عقد هم به این مسئله اذعان دارند اما در عین حال آن را قرار می‌دهند و حتی در مهرنامه به صورت عندالمطالبه ذکر می‌نمایند نظر مبارکتان را مرقوم نمایید که آیا اساساً قرار دادن چنین مهریه‌هایی صحیح است یا خیر؟ و بر فرض بطلان تکلیف چیست؟

جواب:
1.مهر نصاب معیّن ندارد که بیش از آن جائز نباشد. 2. سنگینی مَهر که بیش از حدّ معقول باشد سَفَهی است. 3. در صورت سَفهی بودن مهر نکاح باطل نمی‌شود. 4. در صورت سَفهی بودن مهر مسمّا باید مهرِ مِثل پرداخت شود.

جوادی آملی 26/دی/1391

منبع استفتائات حضرت استاد

زکات فطره 1434/1392

در آستانه حلول ماه شوال و فرا رسیدن عید سعید فطر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان از سوی حضرت استاد اعلام شد.
زکات فطریه برای کسانی که قوت غالبشان نان بوده برای هر نفر مبلغ سه هزار تومان و برای کسانی که قوت غالبشان برنج است سه کیلو برنج می باشد.
صفحه نخست به یاد استاد

مریض در فرهنگ قرآن


قال الاستاذ: یکی از بیماریهای اخلاقی و اجتماعی «ترک عفّت» است، آن کس که خود را به عفاف مزّین نکرده، مریض است. ذات اقدس اله به همسران حضرت نبیّ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ﴿یا نساء النّبیّ لستُنّ کأحدٍ من النّساءِ إنْ اتّقیتُنّ فلا تخضعن بالقول فیطمعَ الّذی فی قلبه مرضٌ و قُلنَ قولاً معروفاً﴾ . یعنی شما در سخن گفتن، صدای خود را نازک و رقیق نکنید؛ زیرا آن مردی که قلبش مریض است، طمع می کند. از این جا روشن می شود که «مرض» در فرهنگ قرآن کریم، بسیار عمیق و ریشه دار است . آن مردی که نتواند خود را در برابر آهنگ نامحرم، رام کند، مریض است، چه اینکه آن زنی که نتواند خود را در برابر نامحرم بپوشاند، مریض است و این مرض با درس «حجاب» و «عفّت» درمان می شود.

استفتا , یقین به لقمه حرام

خانمی نسبت به آوردن لقمه حرام توسط شوهر به خانه قطعیت دارد ایشان دارای حملی می‌باشد این خانم چه شیوه‌ای را در پیش گیرد تا این نوزاددر رَحِم از این قضیه صدمه نبیند یا حداقل ضرر کمتری به او وارد شود؟

جواب:
1- در صورت قطع به حرام بودن عین مال استفاده از آن جایز نیست.

2- در صورت ضرورت به مقدار لازم استفاده کند نه بیش از آن.

3- عوض آن را به مالک اصلی دهد.

4: در صورت ندانستن یا دسترسی نداشتن به مالک اصلی از طرف او صدقه دهد.


جوادی آملی 27/آبان/ 1386

یقین به لقمه حرام .منبع استفتائات حضرت استاد

تلاوت قرآن و مودت قرآن و عترت

قال الاستاذ: قرآن کریم اجر رسالت را مودّت اهل بیت قرار داد و این را هم از برجسته‌ترین مصادیق حسنه نامید اما فرمود به مردم ابلاغ بکن که من چیزی به عنوان اجر رسالت از شما طلب نمی‌کنم مگر علاقه به اهل بیت ﴿قُلْ لاَ أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾.
مستحضرید هر جا سخن از قرآن است اهل بیت در کنار آنها هستند هر جا اهل بیت مطرح‌اند قرآن در کنار آنها هست چون اینها «لن یفترقا» هرگز از هم جدا نیستند. اینکه در سوره شوری ذات اقدس الهی به رسولش فرمود به مردم بگو اجر رسالت من مودّت قربا یعنی مودّت قرآن و عترت است. این‌چنین نیست که کسی بخواهد مودّت عترت را از مودّت قرآن جدا کند چه اینکه در هر مطلبی سخن از عظمت قرآن به میان بیاید عترت(علیهم السلام) حضور دارند لذا مزد رسالت وجود مبارک پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) مودّت قرآن و عترت است نه تلاوت قرآن.
انسان باید قرآن‌دوست باشد اگر کسی اهل فهم قرآن نبود قرآن‌دوست نیست، اهل عمل به قرآن نبود قرآن‌دوست نیست؛ باید قرآن دوست صمیمی ما باشد چه اینکه عترت(علیهم السلام) باید دوست صمیمی ما باشند؛ این اجر رسالت است و همین اجر به خود ما برمی‌گردد.

حکم خمس پس انداز کنارگذاشته شده جهت خرید خانه


قال الاستاذ:

آیا پولی که یک جوان بی‌زحمت برای خرید خانه در بانک می‌گذارد یا جمع می‌کند، خمس دارد؟

پاسخ :
       اگر {انسان} نیازمند به خانه است و تهیّه آن بدون پس‌انداز ممکن نیست، خمس ندارد.


جوادی آملی 22/خرداد/1383

حکم خمس پس انداز کنارگذاشته شده جهت خرید خانه منبع :استفتائات حضرت استاد

نیت چیست؟

قال الاستاذ: نیّت، انبعاث و پرش روح است.

اگر انسان از طبیعت پر کشید و بالا آمد، می‏گویند نیّت کرده وگرنه اخطار حصولی و مفهوم ذهنی است و حداقل عبادت ماست که واجب ادا شود و اعاده و قضا نخواهد. اما آن نیّتی که باطن عمل به آن وابسته و از عمل بالاتر است، انبعاث روحی است که روح پرواز می‏کند؛ همان نیتی که از عمل برتر است. از این رو گفته‏اند: خدای سبحان را با نیّتهای صادق مسئلت کنید.