به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

پیام تسلیت حضرت استاد به مناسبت ارتحال آیت اله طاهری

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم ربانی جناب آیت الله آقای حاج سید حسن طاهری خرم آبادی را که در تحکیم نظام اسلامی خدمات شایان توجهی داشته اند به محضر مبارک مراجع عظام تقلید، حوزه های علمی، مردم بزرگوار استان لرستان، به بیت رفیع و مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، علو درجات آن روحانی فقید و صبر جمیل همه بازماندگان از خدای سبحان مسئلت می شود.
جوادی آملی شهریور 1392

صفحه نخست به یاد استاد

دیدار دکتر فاسلاون با حضرت استاد+ تصاویر

قال الاستاذ: 

* عصر ما عصر علم است با این وجود جنایت ها و کشتارها در این عصر در مقایسه با قرون گذشته بی سابقه است.این علم با همه شرفی که دارد نتوانست مشکل جامعه بشری را حل کند.

* کشتار چند میلیونی در دو جنگ جهانی اول و دوم تنها محصول علم بی دین نیست، بلکه دین بدون عقل هم خطرناک است،مانند کلیسا که دیروز گالیله را و امروز قرآن را می سوزاند، این امر، محصول دین بی علم است.





* غرب نظام برده داری را به صورت مدرن حفظ کرده است و کارخانه های اسلحه سازی در حال گسترش و کار است و بودجه های عظیمی صرف آدم کشی می شود،بنابراین، این مشکل امروز جامعه بشری است و بر عالمان و دانشمندان لازم است تا این غده را درمان کنند.

* دین و علم شمشیر خوبی علیه باطل است اما این شمشیر باید در دست توانمند عقل باشد تا در مسیر صحیح خود استفاده گردد.

* هر کشور یا قاره ای شناسنامه ای دارد و شناسنامه هر کشور اندیشوران آن کشورند.ارسطو، افلاطون و سقراط شناسنامه های علمی غرب هستند و امثال فارابی ها و بیرونی ها شناسنامه های علمی شرق اند. ما فرزندان آنهاییم و هر فرزندی باید راه پدر را ادامه دهد و ما این توانایی را داریم. امیدواریم روزی غرب و شرق دوباره شناسنامه علمی و وحدت وجودی خود را بازیابند.

بخشی از سخنان حضرت استاد در دیدار با دکتر فاسلابند
( دکتر فاسلاون از شخصیت های برجسته کشور اتریش باتفاق هئیت همراه با حضور در محل اقامت تابستانی حضرت استاد در شهرستان دماوند با ایشان دیدار و گفتگو کردند ).

حیات انسانی چیست؟

قال الاستاذ:خدا نام عدّه‌ای را با فرشته‌ها می‌برد و نام عدّه‌ای را در کنار خودش ذکر می‌کند.در اوایل سورهٴ مبارکهٴ آل‌عمران فرمود: ﴿شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُولُوا الْعِلْمِ﴾.
این بیان نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) است که فرمود: در فضل علم و معرفت همین بس که خدا نام عالمان دین را در کنار فرشته‌ها و در جوار نام مبارک خود ثبت کرد و فرموده: ﴿شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُولُوا الْعِلْمِ﴾.گاهی هم انسان به جایی می‌رسد که دیگر سخن از ملائکه نیست و فقط عالمان دین‌اند که نامشان در جوار نام خداست: ﴿وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ﴾. انبیا(علیهم السلام) این‌طورند، اهل بیت(علیهم السلام) این‌طورند آنجا که نام مبارک اینها در کنار نام مبارک ذات اقدس الهی است حتی فرشته‌ها هم آنجا حضور ندارند.این حیات،حیات انسانی است.
فرمود: ما به شما حیات جدیدی می‌دهیم که حیات طیّب است و حیات طیّب را مشخص کرده اند: کسی که از بنان و بیان او از نوشتار و گفتار و رفتار و قیام و قعود او جز خیر برنخیزد حیاتش، حیات طیّبه است ﴿وَهُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَی صِرَاطِ الْحَمِیدِ﴾آن‌که حرف او، رفتار او، گفتار او در انسان نور ایجاد می‌کند حیاتش، حیات طیّب است؛آن کسی که رفتار و دیدار او انسان را عوض نکند حرفش هم اثر ندارد ما باید طوری باشیم که زندگیِ ما، دیدار ما، گفتار ما،رفتار ما آموزنده باشد لذا حیات کسی حیات طیّب است که لَحْظ او مثل لفظ او نافع است: «مَن لا یَنفعک لحظهُ لا ینفعک لفظه»
بنابراین به عالمانی که در دنیا دست عدّه‌ای را گرفتند و از گمراهی نجات دادند می‌گویند به همان دلیل که شما در دنیا مشکلات علمی برخی را حل کردید الآن هم صبر کنید و بهشت نروید «قِف تَشْفَع» اندکی صبر کنید هر که را خواستید آنها که سخنان شما را گوش دادند کتاب‌های شما را خواندند پشت سر شما نماز خواندند حرف‌های شما را گوش دادند آنها را هم به همراه خود ببرید، پس انسان می‌تواند راه وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) را طی کند همان راهی که خداوند در سورهٴ احزاب فرمود: این اُسوه شماست ﴿لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾.