به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

این کجا و آن کجا / ضیوف الرحمان

قال الاستاذ:
 
....... الآن شما می‌بینید در حوزه‌های علمیه روزانه هزاران بار می‌گویند «قال الشهید(رحمه الله), قال العلامه(رحمه الله) قال المحقّق(رحمه الله)» این کم فخر نیست روزانه چندین هزار روحانی از یک عالِم بزرگوار به نیکی نام ببرند این عالم جزء بقیّةالله است این معنایش این است که این مأموم امامی است که بقیّةالله است این خیلی فضیلت است گاهی افراد می‌میرند سالی یک بار ممکن است که فرزندان به یادشان باشند گاهی می‌بینید الآن هفتصد سال, هشتصد سال کمتر و بیشتر آنها شهید شدند یا رحلت کردند اما روزانه هزاران نفر می‌گویند شهید(رحمه الله) چنین فرمود علامه(رحمه الله) چنین فرمود, خواجه نصیر(رحمه الله) چنین فرمود, محقّق حلّی(رحمه الله) چنین فرمود, در حوزه‌های علمی نام افراد را بدون اجلال و تکریم نمی‌برند نمی‌گویند شهید این‌چنین گفت, علامه این‌چنین گفت, این ادب حوزوی است چه در گفتارشان چه در نوشتارشان می‌گویند علامه(رحمه الله) چنین فرمود یا خواجه نصیر(رحمه الله) چنین فرمود اینها نشانه بقاست .

در تفسیر همین طور است الآن شما می‌بینید بیش از سی سال از رحلت استاد علامه طباطبایی گذشت روزانه صدها نفر می‌گویند علامه طباطبایی(رحمه الله) این‌چنین می‌فرماید این نشانه بقاست بیش از 22 سال است از رحلت امام راحل می‌گذرد هر روز می‌بینید عدّه زیادی می‌گویند امام(رحمه الله) چنین فرمود اینها نشانه بقاست, خیلی فرق است بین اینکه کسی می‌میرد گاهی ممکن است سالی یک بار فرزندش به یاد او باشد و کسی که رخت برمی‌بندد و هزارها نفر در روز برای او طلب مغفرت می‌کنند این برای چیست خب هر دو درس خواندند یکی درس بشری خوانده یکی درس الهی خوانده یکی در فضای خودش زندگی کرده یکی در فضای قرآن زندگی کرده یکی گرفتار تکاثر بود یکی از کوثر بهره برد این کجا و آن کجا!

بنابراین در این فرصت در این ماهی که شبش, روزش, سحرش, بین‌الطّلوعینش, صبحش, عصرش, ظهرش محفوف به رحمت است «هذا شهرٌ نبیّک سیّد رسلک شعبان الّذی حففته منک بالرحمة و الرضوان» ماه شعبان تقریباً نشانه بسط است گرچه ماه رجب ماه پربرکت است آن با قبض همراه است این با بسط همراه است ـ آثار رحمت در این ماه هست خیلی هم نمانده به ماه مبارک رمضان, طرزی خودمان را آماده کنیم که خدا ما را به عنوان مهمان بپذیرد خداوند گاهی در سرزمین وحی مهمان را پذیرایی می‌کند که آنجا ضیوف‌الرحمان‌اند گاهی هم در زمان نزول قرآن ماه مبارک رمضان که ـ ان‌شاءالله امیدواریم همه شما و عموم علاقه‌مندان به قرآن و عترت و فرد فرد مسلمان‌های ایران و غیر ایران و مسلمان‌هایی که در خاورمیانه از بیداری اسلامی بهره می‌برند مشمول عنایت ذات اقدس الهی باشند.
 

عفت مردانه

قال الاستاذ: عفت تنها برای زنان نیست و مردان نیز وظیفه دارند این مساله مهم دینی را رعایت کنند. مساله بدحجابی در جامعه با بگیر و ببند حل نخواهد شد. دلیل این وضع این است که لذت عفت را هنوز به خوبی نچشیده‌ایم.

استفتا

از نظر شما آیا خوردن غذا در رستوران اقلیت‌ها جایز است؟

قال الاستاذ: خوردن ماهی و هر غذایی که محتاج به ذبح نباشد جایز است.

 15جوادی آملی /آذر/1384

 

به مرگ ارادی بمیرید!!

قال الاستاذ: مستحضرید اگر کسی خواست علم‌الدراسه فرا بگیرد در امتحانات شرکت می‌کند امتحانی شفاهاً می‌دهد امتحانی کتباً این در علم‌الدراسه موفق می‌شود ولی اگر خواست در علم‌الدراسه موفق بشود که «إنّ العلماء ورثة الأنبیاء» این باید امتحان بدهد امتحانِ علم‌الوراثه بالموت است چون مستحضرید ارث بدون مرگ حاصل نمی‌شود اگر مرگی رخ ندهد ارثی در کار نیست منتها در ارث مادّی اگر کسی خواست مالی را از پدر ارث ببرد آن مورّث باید بمیرد تا مال مورّث به وارث برسد ولی در ارث معنوی تا وارث نمیرد چیزی از مورّث به او نمی‌رسد یک فرق جوهری است بین ارث مادّی و ارث معنوی, ارث مال به مرگ مورّث است ارث علم به مرگ وارث است این در روایت شریفه آمده است که «موتوا قبل أن تموتوا» قبل از اینکه به مرگ طبیعی بمیرید به مرگ ارادی بمیرید. 

خب اگر کسی مسلّط شد بر وهم و خیال در بخش اندیشه و مسلّط شد بر شهوت و غضب در بخش انگیزه این می‌شود زنده, اگر با چنین موتی بمیرد می‌شود وارث وقتی عالمان دین وارث پیامبری هستند که مبعوث در این روز است(27رجب) که با مرگ ارادی بمیرند بنابراین در ارث معنوی, مرگ وارث شرط است در ارث مادّی مرگ مورّث شرط است ؛

و این کار اوایل ممکن است مقداری دشوار باشد بعد انسان احساس راحتی می‌کند به حال دیگران نگران است که اینها سرگرم چه چیزی هستند چرا وقت تلف می‌کنند چرا بر سر چیزی که باید بگذارند و با حسرت بروند نزاع می‌کنند چرا برای چیزی که مال آنها نیست و اینها انباردار دیگران هستند تلاش می‌کنند چرا آنچه برای خود آنهاست و فراوان هم در عالم هست را جمع نمی‌کنند. بنابراین مبعث برای آن است که انسان را هم برانگیخته کند و قیامت هم که روز بعث است برای اینکه انسان قیام می‌کند نه تنها از خاک قیام می‌کند اصلاً روزی است که انسان برمی‌خیزد از هر خواب از هر جهل علمی و جهالت عملی برمی‌خیزد و وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) که مبعوث شد برای آن است که ما را اگر ـ معاذ الله ـ مُرده‌ایم زنده کند و اگر زنده و بیماریم درمانمان کند و اگر خوابیم بیدارمان کند.