قال الاستاذ:
همانطور که شریعت اسلامی ستونی دارد که «الصلاة عمود الدین»، همانطور سیاست
اسلامی ستونی دارد؛ مردم, ستون سیاستاند، مردم, ستون مملکتاند، امام علی
علیه السلام فرمود ستون دین و سیاست دین, مردماند.
با مردم درست سخن بگوییم، نیاز مردم را تشخیص بدهیم و نیاز مردم را برابر
با فهم و شعور آنها به آنها بدهیم (یک) و کار مردم را به دست مردم بدهیم
(دو) مردم را کمیته امدادی اداره نکنیم (سه) مردم با آزادی میخواهند زندگی
کنند با کرامت زندگی کنند نه با صدقه، کاری که از دست مردم میآید از آنها
کمک بگیریم، نگوییم ما برای آنها کار میکنیم بگوییم شما چه کار دارید، ما
پیشنهاد میدهیم شما پیشنهاد بدهید با هم کار بکنیم. مردم آبرو میخواهند
حیثیت میخواهند حرمت میخواهند کریمانه اداره کردن, حرمت هر کسی را داشتن,
با آبرو مردم را تأمین کردن, صدقه ندادن این مردم را بالا میآورد.
ما به لطف الهی در کشوری زندگی میکنیم که هم از نظر مسائل کشاورزی چهار
فصل است، دریا داریم، جنگل داریم، معادن داریم، ما یک صدم جمعیت دنیا
هستیم ولی یازده درصد منابع در دست ماست، ما هزارها هکتار زمینهای آماده
تحت کشت داریم که باران دارد ابر دارد زمین نرم است کنار دریاست ولی علوفه
که انرژی هستهای نیست علوفه را هم داریم وارد میکنیم! به لطف الهی ما همه
چیز داریم، حالا که همه چیز داریم نباید نگران چیزی باشیم.
چرا دانشجویان، این هنرمندان، این عزیزان، این متفکّران نباید صاحبنظر
باشند و مشکلات نسل خودشان را حل بکنند؟ منتظر شغلاند نباید این طور باشد،
بیکارند نباید این طور باشد؛ تجربه نشان داده که کشور را یا زهرا، یاحسین و
حسینیه ها هستند که در روز خطر حفظ می کند، مردمی که معتقد به شهادتاند
این کشور را حفظ میکنند.
قال الاستاذ:
قال الاستاذ: وجود مبارک صدیقه کبری(س) مقاماتی دارد که مقدور ما نیست که بفهمیم، مرحوم کلینی نقل میکند که جبرییل میآمد و حوادث را برای فاطمه زهرا(س) میگفت و حضرت برای امام علی(ع) میگفت و امام علی(ع) آن را مینوشت و میشد مصحف فاطمه، همان طور که حضرت ابراهیم(ع) و موسی(ع) مصحف داشتند، حضرت فاطمه هم مصحف دارد با این تفاوت که شریعت تازهای نیست بلکه اخبار غیبی است.
قال الاستاذ:
رسانه های گروهی و سینماها باید دلیل مردم باشند نه دلاّل؛ بسیاری از این
رسانههای گروهی، گاهی دلاّلی میکنند یعنی میبینند چه کسی پول بیشتری
میدهد چه کسی خدمات بیشتری ارائه میکند, این نمیتواند جامعه را زنده نگه
بدارد اما اگر جامعه را راهنمایی بکند و دلیل باشد، در این صورت حرفهای
متنزّل را میزند.
برای اینکه سینماهای ما, هنرهای ما، اسلامی بشود یک سواد درسخوانده کامل
میخواهد یا آدم خودش داشته باشد یا از یک دانشمند یاد بگیرد (یک) بعد از
اینکه این را یاد گرفت در عاقله خودش بپروراند (دو) بعد بدهد به متخیّله
(سه) بعد خروجیاش میشود هنر دینی (چهار) میشود هنر متنزّل.
هنرمند، یک وقت هنرمند محلّی است یک وقت هنرمند منطقهای است و یک وقت
هنرمند بینالمللی. ما اگر بخواهیم حرفهایمان به خارج برسد و با این
ماهوارهها، با این اینترنتها، مقابله بکنیم باید هنرمند بینالمللی باشیم
نشد, هنرمند منطقهای وگرنه هنرمند محلّی مشکل را حل نمیکند.
قال الاستاذ: الآن مشکل اساسی جامعه ما بی اخلاقی است، آنچه جامعه را میتواند آرام کند مسئله اخلاق است.
قال الاستاذ: مگر تامه مرگ چیز آسانی است، انسان یک بیماری میگیرد و در اثر سختیهای بیماری بسیاری از چیزها را فراموش میکند، این بدیهیات دین باید برای انسان ملکه شود، برای این است که این ملکه شود و از یادمان نرود سفارش تکرار کردن آن را به ما دادهاند، در نماز در تشهد یاد اهلبیت(ع)، نمازهای پنجگانه بدیهیات دین را تکرار میکنیم، بدیهیترین بدیهیات اسلام را در قبر از ما سؤال میکنند، خیلیها یادشان نیست، برخیها بعد از مدتهای عذاب میگویند، تازه میفهمند که پیامبر من کسی است که قرآن بر او نازل شد.