به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

10میلیون نفر در 13 متر!!

  همه جا که جا نیست، جا نیست، جا نیست، جا نیست، جا نیست، چرا؟
 حضرت استاد فرمودند:
نص کلام ایشان در جلسه درس خارج فقه 28اردیبهشت 95


............الآن شما نگاه کنید در جریان حج، جریان حج جزء واجباتی است که گفتند، اگر کسی مستطیع بود و به مکه نرفت به او در حال احتضار می‌گویند «مُت یهودیاً أو نصرانیاً»، این را که همه نقل کردند، یا در صف یهودی‌ها بایست یا در صف نصرانی‌ها؛ یعنی «عند الاحتضار» به حاجی که عالماً عامداً مکه نرفته است می‌گویند در صف یهودی بایست و نابینا هم محشور می‌شود. در ماه مبارک رمضان که ماه استجابت دعاست اکثر ادعیه‌اش مربوط به مسئله حج است، «حجّ بیتک الحرام، حجّ بیتک الحرام» دعای روز، دعای شب بعد از نماز این است، این مجموعه‌ای که اگر کسی مستطیع بود، مکه نرفت کور محشور می‌شود، به او می‌گویند صف یهودی یا مسیحی بایست و دعاهای ماه مبارک رمضان که قبل از مراسم حج است، اکثری آن دعاها مربوط به حج است.

حالا مردم مسلمان می‌خواهند به دستور شریعت عمل بکنند، حالا اینها که می‌خواهند به دستور شریعت عمل بکنند، خیلی خیلی خیلی کوتاه بیایند حداقل بیست میلیون یا مثلاً بگوییم ده میلیون نفر هستند، این ده میلیون دارند به وظیفه شریعت خودشان عمل می‌کنند، حالا وارد سرزمین حجاز شدند، همین‌که وارد شدند از همان اول می‌گویند در میقات جا نیست، مطاف جا نیست، موقوف جا نیست، مسعیٰ جا نیست، مرمیٰ جا نیست، پس کجا بیایند این ده میلیون؟! شما آمدید میقات را یک تکه کردید! مطاف را که یک تکه کردید! از آن‌طرف به مردم می‌گویید که واجب است بیایید اگر نیایید کور محشور می‌شوید، حالا آمدند جای شما کجاست؟ انسان با این یقین، یقین یعنی یقین، یقین پیدا نمی‌کند که مطاف وسیع است! مگر فهمیدن شریعت و فقه این است که ما هستیم و روایت و لا غیر! یا ما هستیم و این روایت، ما هستیم آن روایت، یا ما هستیم و آن روایت، ما هستیم و مجموعه شریعت و استنباط! حالا این ده میلیون را جا بدهید، این ده میلیون حداقل است. از ده میلیون کمتر که دیگر فرض نیست این ده میلیون را جا بدهید، شما همه جا را که بستید! خدا غریق رحمت کند مرحوم آقای خویی که یک حرف خوبی ایشان در مسجد شجره دارد، می‌فرماید احتمالاً این مسجد شجره مثل مسجد سلیمان باشد؛ یعنی جای آن منطقه وسیع است.

نمی‌دانم شما سنّتان کافی است که مسجد شجره قبل از انقلاب مشرّف شدید یا نه؟ یک جای محدودی بود، فرمایش ایشان این است که مسجد شجره مثل مسجد سلیمان جنوب ایران، اسم آن منطقه است، این یک حرفی است! شما ده میلیون را جا بدهید! مجموعه مدینه قبل و مدینه بعد، اینها را وقتی آوردید یک تکه مسجد می‌گویید پنج میلیون این‌جا جا بگیرند؟ مطاف که جا نیست، همه جا که جا نیست، جا نیست، جا نیست، جا نیست، جا نیست، چرا؟ برای اینکه آن روایت دارد! حالا معلوم می‌شود که وقتی این فضا را بررسی کنید، این روایت حمل بر افضل می‌شود و کل مسجد الحرام مطاف است. نعم! وقتی که آن‌جا جا هست، مزاحمتی در کار نیست؛ البته افضل قرب بیت است، اینکه در آن حرفی نیست؛ اما حالا این را شما بگویید که این مثلاً قیاس است ـ معاذالله ـ یا از جای دیگر گرفته شد؟ یا از خود شریعت است؟ وقتی از خود شریعت است، این روایت‌هایی که ما آن روز خواندیم و حمل بر استحباب شد .

 از این معلوم می‌شود که نباید گفت ما هستیم و این روایت! بله ما هستیم و این روایت، ما هستیم و آن روایت، ما هستیم و آن روایت، ما هستیم و مجموع روایت، آن وقت انسان می‌تواند بررسی کند، مطمئن باشید که وقتی این ده میلیون آمدند این‌طور نیست که «عند الضروره» باشد، طبع اولی قضیه این است. یک وقت است که در وضو اتفاقاً سرمای پیش‌بینی نشده بود و آب یخ بست، این‌جا جای تیمم است؛ اما اگر طبع آب این باشد که همه جا یخی است یا اکثر آن یخی است، آن‌وقت معلوم می‌شود که تیمّم مثل وضو «احد الواجبین» است، وضو می‌شود افضل. اگر طبع آب همه جا همین‌طور است، شما نمی‌توانید بگویید که «عند الضروره» تیمم بکنید! نه در این‌جا اصلاً همیشه آب این‌طور است. اصلاً شما آب غیر یخی ندارید، آن‌وقت تیمم می‌شود «احد الواجبین» و وضو «أفضل الفردین» و اما اگر نه طبع آب فراوان است گاهی ممکن است آب یخ بزند، بله این‌جا می‌شود «عند الضروره». طبع حج این است؛ یعنی طرزی که شما دعوت کردید این است، آنکه شما دعوت کردید چند میلیون است، این چند میلیون را جا بدهید، شما هم که می‌گویید همه جا راه بسته است! پرسش: ...؟ پاسخ: چون شارع مقدس خبر دارد و حکیم است، ما می‌فهمیم که منظورش این است که آن‌جا افضل است. پرسش: ...؟ پاسخ: یعنی این شخص مخاطب باید فرمایش او را استفاده کند، می‌فرماید که بروید مطاف کنید، این کعبه مطاف است، ﴿وَ لْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ﴾دیگر نگفت سیزده متر. این سیزده متر حمل بر افضل می‌شود، برای اینکه خودش فرمود دور کعبه بگردید، همه اینها که در مسجد الحرام هستند دور کعبه می‌گردند، ده میلیون را دعوت کرده گفته اگر نیایید کور محشور می‌شوید، اینها هم آمدند، گفت: ﴿وَ لْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ﴾، آن‌وقت شما دارید می‌گویید سیزده متر! ده میلیون را در سیزده متر می‌خواهید جا بدهید! این معلوم می‌شود که این روایت حمل بر افضل افراد است.


 
نظرات 1 + ارسال نظر
پیشانی بلند سابق پنج‌شنبه 3 تیر 1395 ساعت 11:30

سلام
از اینکه تارک التکنولوژی شدی خوشحالی؟
هیچ خبری هم ازت نیست
اصلا هم پیشانیت بلند نیست

سلام ابتیاع عزیز . بزودی عامل التکنولوژی میشوم. من عاشق این الفاظ های اختراع شده شما هستم . انشالله خبرت میکنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد