به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

دانشگاه اسلامی ، دانشگاه غیر اسلامی


قال الاستاذ:

اسلامی شدن دانشگاه به اسلامی شدن دانش است. داشتن نمازخانه، داشتن دعای کمیل و دعای توسّل، تفکیک جنسیت و امثال این ها، همه کارهای خوب است اما این ها دانشگاه را اسلامی نمی کند. اوّلین حرفی که در دانشگاه زده می شود، دانش است. بنابراین تا دانش اسلامی نشود، دانشگاه اسلامی نخواهد شد. آن وقت کار مسجد و حسینیه را ما بخواهیم در دانشگاه ها پیاده کنیم کار خوبی است. ولی متون درسی، اسلامی نیست؛ ولی اگر متون درسی، اسلامی شود، برای همیشه در پناهگاه دین خواهد بود.

چه کار کنیم که متون درسی و دانش، دینی بشود؟ چاپ کتاب های درسی با آرم جمهوری اسلامی، با نوشتن بسم الله، و با عکس امام و رهبری، کتاب و دانش را دینی نمی کند. این ها متدین می پروراند و دانشجو را مسلمان و اهل نماز می کند، ولی دانش را دینی نمی کند. اوّلین حرف دانشگاه را دانش می زند. ما چه کنیم که دانش، دینی بشود.

برخی فکر می کنند که دانش، سکولار است. فیزیک، اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ زمین شناسی، اسلامی و غیراسلامی ندارد. این علوم را غیرمسلمان ها دارند، مسلمان ها هم دارند. دریاشناسی، سپهرشناسی، هواشناسی و امثال این ها، اسلامی و غیراسلامی ندارد. این فکر، ناصواب است؛ چرا؟ برای این که هیچ کدام از این علوم مثلاً زمین شناسی، دریاشناسی، صحراشناسی، هواشناسی و سپهرشناسی، عهده دار دینی بودن یا غیر دینی بودن خود نیست. یعنی زمین شناسی نمی تواند بگوید من دینی ام یا غیر دینی ام؛ برای این که زمین شناسی یک علم محدود است و در یک مدار بسته فکر می کند. آن مدار بسته، زمین است. این باید ببیند که زمین کروی است یا خیر؛ قطر و مساحتش چقدر است؛ محیط و طبقاتش چقدر است؛ درون و بیرونش چقدر است؛ و چطور می شود از این زمین استفاده کرد. این کار زمین شناس است. اما در کلّ جهان خدایی هست یا نیست؟ یک زمین شناس نه حق دارد بگوید هست، نه حق دارد بگوید نیست و نه حق دارد بگوید من شک دارم. آخر در رشتۀ او نیست. آیا جهان خدایی دارد یا ندارد؛ این در بحث فیزیک و شیمی نمی گنجد، در ریاضی و هیأت نمی گنجد؛ در هیچ جا نیست. پس هیچ کدام از این علوم، عهده دار دینی بودن یا لادین بودن نیستند.

بخشی از سخنان حضرت استاد در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه قزوین