به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

پیام حضرت استاد به یادواره شهدای دانشجو و طلبه

قال الاستاذ:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الائمة الهداة المهدیین سیما خاتم الانبیاء و خاتم الاوصیاء علیهما آلاف التحیة و الثناء بهم نتولّی و من أعدائهم نتبرّءُ الی الله!
مقدم حضّار ارجمند را گرامی می‌داریم حضور اساتید, دانشمندان حوزوی و دانشگاهی را ارج می‌نهیم از برگزارکنندگان یادواره شهدای دانشجو و طلبه استان قم حق‌شناسی می‌کنیم از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم آن شهدا را با انبیا و اولیای الهی(علیهم السلام) محشور بفرماید خانواده معزّز و معظّم شهدا را اجر صابرین عطا بکند به برگزارکنندگان این همایش وزین جشنواره مهم را مورد عنایت ولیّ‌اش قرار بدهد دانشمندانی که با ایراد مقال یا ارائه مقالت بر غنای این جشنواره افزودند مورد ادعیه زاکیه ولیّ عصر قرار بدهد و این مجموعه را به بهترین وجه بپذیرد!


در جریان شهادت دو نکته محوری مطرح است که امیدوارم همه ما به آن دو نکته محوری عنایت ویژه داشته باشیم یکی اینکه شهید پیام می‌دهد دوم اینکه راهیان راه شهدا خواسته‌ای دارند و پیامی دارند. اما پیام شهید آن است که به راهیان راهش می‌فرماید ای کاش شما اینجا بودید و می‌دیدید خدا با ما چه کرد طبق بیان سورهٴ مبارکهٴ «یس»  پیام شهیدان به راهیان راهشان این است ﴿یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ ٭ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ﴾[1] شهیدِ سورهٴ یس پیامش این است ای کاش قبیله من قوم من نژاد من راهیان راه و کوی من می‌دانستند خدا به من چه داد با من چه کرد و مرا جزء مُکرَمین قرار داد مُکرَم در قرآن کریم بر فرشتگان عظیم الهی اطلاق شده است در سورهٴ مبارکهٴ «انبیاء» راجع به ملائکه چنین آمده است: ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّکْرَمُونَ ٭ لاَ یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ﴾[2] همین مضمون در زیارت «جامعه» برای ذوات قدسی اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) به کار رفت[3] پس انسانهای معصوم مُکرَمان الهی‌اند فرشتگان مکرمین خدایند شهدا در زیرمجموعه آنها در سایه آنها در خدمت آنها قرار می‌گیرند از فیض و فوز ویژه آنها بهره‌مند خواهند شد ﴿یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ ٭ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ﴾. 


اما عنصر دیگر پیامی است که راهیان شهدا به آنها عرض می‌کنند می‌گویند: «یا لیتنی کنت معکم فافوز معکم »[4] ای کاش ما با شما بودیم و از آن فوز عظیم طرْفی می‌بستیم البته فوز عظیمی که شهدا می‌یابند با علم شهودی است و عین‌الیقین بلکه حقّ‌الیقین است اما آنچه راهیان راه شهدا می‌دانند بر اساس علم حصولی است گاهی ممکن است بر اساس علم‌الیقین و یا عین‌الیقین باشد بنابراین این دو عنصر رابطه مستقیم راهیان شهدا و خود شهدا را تنظیم می‌کنند وقتی این دو عنصر اساسی روشن شد برکات این دو عنصر مشخص می‌شود زیرا در همان زیارتی که راهیان شهدا, کوی شهدا و راه شهدا به آنها می‌گویند «یا لیتنی کنت معکم فافوز معکم » اعتراف می‌‌کنند که «طِبتم و طابت الأرض الّتی فیها دُفنتم»[5] یعنی شهادت نه تنها طاهر است بلکه طهور و مطهِّر است نه تنها خود شهید را از هر گزند و آسیبی حفظ می‌کند بلکه کشورش را از اُفت و آفت حفظ می‌کند در این زیارت آمده است که «طِبتم و طابت الأرض الّتی فیها دُفنتم» شما طیّب و طاهر شدید زمینی که شما در آن آرمیده‌اید طیّب و طاهر می‌شود کشوری که شهید داد و مزار شهدا شد آن کشور مصون از هر آسیب خواهد بود وقتی طیّب شد طاهر شد مطابق آیات قرآن، میوه پاک می‌دهد چون در قرآن چنین آمده است ﴿وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾[6] سرزمین پاک به اذن پروردگار میوه طیّب و طاهر می‌دهد بنابراین آن دانشجویی که شربت شهادت نوشید یا طلبه‌ای که جام شهادت سر کشید اینها هم طاهرند هم طهور, هم طیّب‌اند هم سبب طیّب شدن زمین. اگر دانشگاه آزاد و مانند آن مَهد پرورش شهدا شد و اگر حوزه علمیه قم و مانند آن محور پرورش طالبان شهادت شد و طلاّب شهید تقدیم کرد یعنی وسیله طهارت و طیّب بودن را فراهم کرده است کشوری که طیّب شد باید میوه طهارت که امانت است امنیت است استقلال است آزادی است از آن چیده شود یعنی این شجره طوبای شهادت میوه‌های فراوانی دارد آن‌گاه انسانی که این میوه‌ها را از نزدیک به برکت شهادت شهیدان استفاده می‌کند بخشی از نعمتهای ظاهری را ادراک می‌کند آن بخش دیگر را هنوز ادراک نمی‌کند لذا شهدا آن طوری که در سورهٴ مبارکهٴ «یس» آمده می‌گویند ای کاش قوم ما می‌دانستند که خدا در این عالَم یعنی برزخ به بعد با ما چه کرد و چه می‌کند ﴿یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ ٭ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ﴾.[7]


من مجدّداً مقدم همه شما بزرگواران را گرامی می‌دارم و برای آن شهدای عزیز تعالی درجه مسئلت می‌کنم برای بازماندگان معزّز و معظّم شهدا صبر جمیل و اجر جزیل و اجر صابران مسئلت می‌کنم برای برگزارکنندگان این یادواره, سعادت دنیا و آخرت و فوز و فیض الهی مسئلت می‌کنم برای همه شرکت‌کنندگان روح و ریحان خاص درخواست می‌کنم امیدواریم نظام ما تا ظهور صاحب اصلی‌اش از هر خطری محفوظ بماند.
«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»


[1] . سوره یس، آیات 26و27.
[2] . سوره انبیاء، آیات 26و27.
[3] . من لایحضره الفقیه، ج2،ص610 ؛«وعباده المکرمین الذین لا یسبقونه بالقول و هم بامره یعلمون».
[4] . اقبال الاعمال، ص335.
[5] . اقبال الاعمال، ص335.
[6] . سوره اعراف، آیه 58.
[7] . سوره یس، آیات 26و27.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد