قال الاستاذ: اگر فلسفه در حوزه رواج
پیدا کند تجرد روح، ملکات راسخه روح، ابدیت و ازلیت روح و اوصاف نفسانی روح
ثابت شود، معلوم میشود این عذاب، عذاب نقد است، این طاغی خدا را قبول
ندارد نه در دنیا نه در برزخ و نه در جهنم، لذا باید به عذاب ابدی گرفتار
باشد، اگر فلسفه از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود و
معلوم بشود عذاب روح و تجرد روح یعنی چه، این سؤال ها جواب خود را
مییابند.
وظیفه حوزه و
دانشگاه تولید علم است مَلَک نقّال بودن، نبش قبر کردن و حرفها را از
کتابی به کتاب دیگر آوردن، چاپی را خطی کردن، تولید علم نیست(!!!!!)، مصرف علم
است، حرفها و علوم نانوشته و ناگفته فراوان است، وظیفه حوزوی و دانشگاهی
تولید علم یعنی ایجاد مسائل نو است، البته مسائلی که احدی نگفته باشد، نه
از ما متوقع است و نه مقدور ما است، اما مسائلی که بسیار کم مطرح شده یا
فقط گوشهای از آن طرح شده و قابل تکثیر و استخراج است و به عنوان اصل مطرح
است و میتوان فروع فراوانی از آن استنباط کرد، پرداختن به آن، تولید علم
است.