به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

اقتصاد مقاومتی

قال الاستاذ: اینکه دستور رسمی رسیده است ما یک اقتصاد مقاومتی داشته باشیم یعنی روی پای خود بایستیم پیام جمهوری اسلامی این است آنها(سران سایر کشورها) آمدند در ایران این حرف‌ها را می‌شنوند این حرف‌ها, حرف‌های تازه است برای اینکه آن ابرقدرت شرق تا قدرت داشت افغانستان و غیر افغانستان را اشغال کرده بود این ابرقدرت غرب هم تا قدرت دارد این کشورها را به تیول خود کشانده الآن بشر تشنه حرف وجود مبارک ولیّ عصر است اینکه می‌گوییم جان من به فدای تو برای اینکه او حرف تازه دارد.

زبان مشترک

قال الاستاذ: ما زبان مشترکی داریم به نام فطرت، هیچ زبانی نمی‌تواند این هفت میلیارد بشر را جمع بکند مگر زبان فطرت ما هفت میلیارد همان ‌طوری که تشنه می‌شویم و آب می‌خواهیم, احساس ناامنی داریم و امنیت می‌طلبیم و این امنیت در هیچ جایی نیست مگر در وحی انبیا به ‌عنوان نمونه بسیاری از کشورها از فشار اقتصادی رنج می‌برند حتّی غرب که ابرقدرت اقتصاد است بسیاری از افرادشان در بستر و کف خیابان می‌خوابند این فقر فلاکت‌بار در اثر کمبود ذخایر مادّی نیست در اثر کم آوردن انسانیت مسئولان است الآن بودجه‌های نظامی غالب کشورها علنی است برای اینکه تصویب رسمی می‌شود بخشی از بودجه‌های نظامی علنی است ولی بخشی سرّی است بخش قابل توجه بودجه‌های کرهٴ زمین صرف آدمکشی است; کارخانه‌های اسلحه‌سازی, دانشکده‌هایی که افسران پرواز هواپیمای بمب‌افکن تربیت می‌کنند, کسانی که نقشه‌های مشئوم سیاسی برای به هم زدن ملّتها طرح می‌کنند, اینها و امثال اینها نشان می‌دهند که سرمایه‌های هنگفتی در کرهٴ زمین صرف آدم‌کشی می‌شود .


بخشی از سخنان حضرت استاد در دیدار با سفیر اتریش.

امهال قطعی است ولو بعد از 950 سال

قال الاستاذ:
{انشالله } این اجلاس سران کشورهای غیر متعهّد هم به سود اسلام و مسلمان‌ها و بیداری اسلامی خاورمیانه ختم بشود! ایران اسلامی هم سربلند و پیروز در این مهمانی برآید و پیام انقلاب اسلامی هم ـ ان‌شاءالله ـ به کلّ خاورمیانه برسد و این بیداری اسلامی از مصر تا بحرین ـ ان‌شاءالله ـ در آینده نزدیک ثمربخش باشد و همه دشمنان اسلام مخصوصاً استکبار و صهیونیسم بدانند خدا اهل اِمهال است اما اهل اهمال نیست این را هم استکبار بداند هم صهیونیسم این دو اصلی است که قرآن کریم صریحاً اعلام کرد فرمود خدا اهل امهال است مهلت می‌دهد ولی اهل اهمال نیست که مهمل بگذارد به موقع می‌گیرد نوح فرمود خدا شما را می‌گیرد بعد از 950 سال گرفت ممکن نیست در جایی در قرآن در آیه‌ای سخن از اهمال الهی باشد در نظام هستی جای مهمل‌ کاری نیست این را استکبار بداند این را صهیونیسم بداند ولی مهلت هست مهلت چیز خوبی است برای اینکه حجّت الهی بالغ بشود آنها که بین اهمال و امهال فرق نگذاشتند در عذاب الیم هستند.
 

دعای معنا دار حضرت استاد

قال الاستاذ:  اگر کسی ـ ان‌شاءالله ـ اهل قرآن بود پیام قرآن این است که با یک دست ما را با برهان آشنا می‌کند با دست دیگر با عرفان هم راه عقل را و هم راه قلب را می‌گشاید آن وقت انسان راحت می‌رود فرمود: ﴿ادْعُوا رَبَّکُمْ﴾ اما ﴿تَضَرُّعاً﴾ شما می‌بینید در دعای کمیل وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) دارد که ما بالأخره با دشمن درونی یعنی شیطان باید بجنگیم, جنگ هم که بدون سلاح نمی‌شود انسانی که مسلّح نیست که نمی‌تواند بجنگد بهترین اسلحه در جنگ با هوس درون و وسوسه ابلیس همان اشک است «و سلاحه البکاء»  خب کسی که اهل ناله نیست مسلّح نیست این همه‌اش می‌خندد همه‌اش خوشحال است خب این اسلحه ندارد وقتی اسلحه نداشت شیطان بر او مسلّط می‌شود آن که اهل ناله است مسلّح است این در دعای نورانی کمیل بود, در دعای ابوحمزه ثمالی هم وجود مبارک امام سجاد(سلام الله علیه) از ذات اقدس الهی مسئلت کرد خدایا کمک بکن که من اشک بریزم «و أعنّی بالبکاء» می‌بینید بعضی‌ها ولو در مجلس سیّدالشهداء(سلام الله علیه) هم باشند حالت گریه ندارند چون عمری را با خنده گذراندند خب اینها مسلّح نیستند آن وقت به اندک چیزی تسلیم شیطان می‌شوند وجود مبارک امام سجاد در این دعای ابوحمزه ثمالی به ما آموخت به خدا عرض کنیم خدایا کمکی بکن که من اهل ناله باشم.  پس این گریه یک سرمایه است این سرمایه را انسان باید به پای دوست بریزد فرمود انسانی که اهل اشک است تسلیم دشمن نمی‌شود نه دشمن درون نه دشمن بیرون که ما همه امیدواریم ذات اقدس الهی با عنایتش با همه ما رفتار بکند و توفیقی عطا کند که هم با براهین, مسئله توحید برای ما حل بشود هم با اشک و ناله و آه و دعای قلبی این فضیلت الهی نصیب ما بشود تا ما عبد صالح او باشیم!

تحقق اقتدار ملی

قال الاستاذ: اقتدار ملی زمانی محقق می شود که دولت و ملت به نقش و مسئولیت خود توجه کنند. ملت به مسئولیت ها در مقابل قانون وحکومت و هر آنچه که برخاسته از هویت جمعی وملی او باشد ، تن در دهد و دولت نیز به مسئولیت های خود در برابر مردم عمل کند. به دیگر سخن ، اقتدار ملی در سایه توجه متقابل دولت و ملت و به کار بستن حقوق خودشان نسبت به همدیگر تحقق پیدا می کند.