قال الاستاذ: خیلیها ممکن است که عقلانی حرف بزنند ولی حسّی فکر کنند این عقل نیست عقل آن است که از تجریدیّات سخن بگوید عقل آن است که یک امر غیر حسّی را بتواند بفهمد غیر مادّی را بتواند بفهمد عقل آن است که ازل را بفهمد ابد را بفهمد ما یک موجود ابدی هستیم از ازل خبر نداریم ولی ابدیّت ما را قرآن به خوبی روشن کرده است که انسان موجودی نیست که یک میلیارد یا دو میلیارد یا میلیارد میلیارد سال بماند این دیگر ابد است ما به جایی میرسیم که سال و ماه برنمیدارد الآن میشود برای کُره زمین برای راه شیری زمان مشخص کرد که اینها چند میلیون سال یا چند میلیارد سال است اما نمیشود سؤال کرد که قضیه دو دوتا چهارتا چند سالش است این سال و ماه برنمیدارد این نه متزمّن است نه متمکّن نه در زمان جا دارد نه در مکان میگنجد جان ما, روح ما, ملکات نفسانی ما, اخلاقیات ما ابدی است بهشت سال و ماه ندارد که ما یک میلیارد سال, دو میلیارد سال, صد میلیارد سال, هزار میلیارد سال در بهشت باشیم ماییم و ابدیّت، این ابدیّت را عقل میفهمد این عقل را انبیا آمدند شکوفا کردند هم مبانیاش را هم منابعش را هم آثارش را بازگو کردند و اگر دین میگوید جامعه باید عقلانی باشد با اینکه دیگران دم از عقلانیّت میزنند خیلی فرق است دین، عقلانی حرف میزند عقلانی فکر میکند آنها عقلانی حرف میزنند حسّی فکر میکنند آنها حس و تجربه را عقل میدانند.