به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

اختلافی را که ایزد برفروزد.....

قال الاستاذ:
ما یک دین داریم و یک سیاست, اگر این دو به فرمایش مرحوم سید مدرّس و امام(رضوان الله علیهما) هماهنگ باشند این کشور نه بیراهه می‌رود نه راه کسی را می‌بندد و نه کسی می‌تواند راهش را ببندد، اما اگر ـ خدای ناکرده ـ از هم جدا شدند هم بیراهه می‌روند، هم راه دیگری را می‌بندند، هم دیگران می‌توانند راه اینها را ببندند، این سه خطر در سایه انفکاک است.

اگر سیاست ما عین دیانت ماست ستونش مردم‌اند، ما باید به مردم راست بگوییم، ما الآن یک صدم جمعیت دنیا هستیم ولی ده درصد امکانات به دست ماست، ناکارآمدی و سوء مدیریت همین است، آدم همه امکانات را داشته باشد و باز چند میلیون زیر خط فقر؟!

ما مدیران لایق در مملکت کم نداریم، فراوان داریم، به وفور داریم جوان‌های لایق کارآمد به‌روز، یعنی بیش از ظرفیت ما جوان‌‌های فعال و مدیر و علاقه‌مند هستند، آدم با داشتن همه این امکانات زمانی و زمینی نتواند مشکلات خودش را حل کند باید به فکر معالجه خودش باشد.

بعضی از اختلافات است که در اثر توقّعات و بعضی غفلت‌ها پیش آمده، اینها با نصیحت، همایش و دور هم نشستن حل می‌شود. بعضی از اختلافات است که نه زمینی است نه زمانی، خدا فرمود من دیدم اینها نالایق اند، من خودم اینها را به جان هم انداختم، آن دیگر یک عُقده است، آن با نصیحت و گفتار مراجع حل نمی‌شود، این دو اختلاف را در سورهٴ مبارکهٴ مائده درباره مسیحی‌ها و یهودی‌ها فرمود, فرمود ما اینها را به جان هم انداختیم. درباره مسیحی‌ها فرمود: ﴿فَأَغْرَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ﴾ درباره یهودی‌ها فرمود: ﴿وَأَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ﴾ فرمود ما اینها را به جان هم انداختیم، اگر اختلافی الهی باشد با نصیحت حل نمی‌شود، با توبه و استغاثه و بازگشت به درگاه حق حل می‌شود.


با مردم درست نگفتن, خلاف گفتن, دروغ گفتن, کار نکردن, مردم را هدف مقام خود قرار دادن، با خون شهدا بازی کردن این دردها را به همراه دارد. فرمود من دیدم اینها لایق نیستند اینها را به جان هم انداختم. باید مراقب باشیم ـ خدای ناکرده ـ اختلاف ما از سنخ اختلاف ﴿فَأَغْرَیْنَا﴾ و ﴿أَلْقَیْنَا﴾ نباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد