قال الاستاذ: درباره غیرمعصومان اگر کسی حاکم بود و حکمی صادر کرد، نقض و خلاف این حکم حرام است حتی بر خودش، اگر حاکمی مانند میرزای شیرازی حکمی صادر کرد، نقض آن حکم حتی بر خودش هم اشکال دارد، روی این تحلیل ما ولایت شخص فقیه را نداریم، ولایت فقه داریم، ما ولایت حاکم نداریم، بلکه ولایت قرآن و عترت داریم، شخص بر مردم حکومت نمیکند، بلکه دین بر مردم حکومت میکند، این میشود آزادی، اگر شخص حکومت میکرد این میشود، مافوق قانون، ولایت عدالت و ولایت فقه داریم، نه ولایت فقیه و عادل، بر ما واجب است که در عصر غیبت ولایت فقیه جامعالشرایط را بپذیریم، این ولایت تشریعی است،خود امام(ره) فرمود من اگر ذرهای تخلف پیدا کنم مشکل پیدا میکنم.
قال الاستاذ:
ما یک دین داریم و یک سیاست, اگر این دو به فرمایش مرحوم سید مدرّس و
امام(رضوان الله علیهما) هماهنگ باشند این کشور نه بیراهه میرود نه راه
کسی را میبندد و نه کسی میتواند راهش را ببندد، اما اگر ـ خدای ناکرده ـ
از هم جدا شدند هم بیراهه میروند، هم راه دیگری را میبندند، هم دیگران
میتوانند راه اینها را ببندند، این سه خطر در سایه انفکاک است.
اگر سیاست ما عین دیانت ماست ستونش مردماند، ما باید به مردم راست بگوییم،
ما الآن یک صدم جمعیت دنیا هستیم ولی ده درصد امکانات به دست ماست،
ناکارآمدی و سوء مدیریت همین است، آدم همه امکانات را داشته باشد و باز چند
میلیون زیر خط فقر؟!
ما مدیران لایق در مملکت کم نداریم، فراوان داریم، به وفور داریم جوانهای
لایق کارآمد بهروز، یعنی بیش از ظرفیت ما جوانهای فعال و مدیر و
علاقهمند هستند، آدم با داشتن همه این امکانات زمانی و زمینی نتواند
مشکلات خودش را حل کند باید به فکر معالجه خودش باشد.
بعضی از اختلافات است که در اثر توقّعات و بعضی غفلتها پیش آمده، اینها با
نصیحت، همایش و دور هم نشستن حل میشود. بعضی از اختلافات است که نه زمینی
است نه زمانی، خدا فرمود من دیدم اینها نالایق اند، من خودم اینها را به
جان هم انداختم، آن دیگر یک عُقده است، آن با نصیحت و گفتار مراجع حل
نمیشود، این دو اختلاف را در سورهٴ مبارکهٴ مائده درباره مسیحیها و
یهودیها فرمود, فرمود ما اینها را به جان هم انداختیم. درباره مسیحیها
فرمود: ﴿فَأَغْرَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَی
یَوْمِ الْقِیَامَةِ﴾ درباره یهودیها فرمود: ﴿وَأَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ
الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ﴾ فرمود ما اینها را
به جان هم انداختیم، اگر اختلافی الهی باشد با نصیحت حل نمیشود، با توبه و
استغاثه و بازگشت به درگاه حق حل میشود.
با مردم درست نگفتن, خلاف گفتن, دروغ گفتن, کار نکردن, مردم را هدف مقام
خود قرار دادن، با خون شهدا بازی کردن این دردها را به همراه دارد. فرمود
من دیدم اینها لایق نیستند اینها را به جان هم انداختم. باید مراقب باشیم ـ
خدای ناکرده ـ اختلاف ما از سنخ اختلاف ﴿فَأَغْرَیْنَا﴾ و ﴿أَلْقَیْنَا﴾
نباشد.
قال الاستاذ:
ما یک صدم جمعیت دنیا هستیم ولی هفت, هشت درصد از منابع و امکانات دنیا دست
ماست، اگر این کشور نتواند خودش را اداره بکند مشکل دارد. یک مدیریت
عادلانه و عاقلانهٴ متوسط کافی است که این کشور بتواند خودش را تأمین بکند
اگر نتوانیم این کشور را اداره کنیم مسئول عند الله هستیم.
نظام سپهری از عرش تا فرش با حقیقت ساخته شد. اگر ما با کسی بازی کردیم،
این نظام ما را تحمل نمیکند، مثل لاشهای است که از دریا میاندازد بیرون,
اگر به مردم درست نگفتیم, خودمان را طور دیگری معرفی کردیم, کاری که از ما
بر آمد نکردیم, کاری که از ما برنمیآمد ادّعا کردیم، اینها با عالَم
هماهنگ نیست، چون با عالم هماهنگ نیست عالم بالا میآورد. چرا انسان اگر یک
مختصر غذای مسموم بخورد بالا میآورد چون ذات اقدس الهی این نظام را
طبیبانه آفرید فرمود غذای سمّی با دستگاه گوارش هماهنگ نیست این را بالا
میآورد. خلقت هم همینطور است اگر کسی بیراهه رفت یا درصدد بستن راه دیگری
بود نظام هستی او را بالا میآورد این است که حُسن عاقبت ندارد.
ما مردم را با حق بالا بیاوریم, اگر ما مردم را با تحقیق بالا نیاوردیم
دیگران قادرتر از ما هستند که مردم را با تقلید پایینتر ببرند. اگر ما
مردم را با رسانههای گروهی از روزنه و منظره دلاّلی اداره کنیم نه دلالت،
به جای تعلیم, تبلیغ کنیم و به جای تعلیل, تکرار میکنیم، این کار از
بیگانه برمیآید اگر در زمین ما نباشد با ماهواره بر مردم مسلّط است. اما
اگر ما مردم را با تبلیغ و تکرار رشد ندهیم با تعلیم و تعلیل رشد بدهیم این
ملت بیمه شده است هیچ گزندی نمیبیند، نه از آسمان، نه از زمین هیچ
نمیشود این مردم را فریب داد این راه اساسی ماست. بدانیم اگر واقعاً در
راه خدمت به دین باشیم به طور یقین مشکل را خدا حل میکند.
پاسخ حضرت استاد به سوالات محققین آلمانی
......بسیاری از برادران اهل سنّت فرصت تحقیق نداشته و ندارند تا ادلّه کلامی تشیّع را بررسی کنند.......این بانوی کرامت به نام معصومه(سلام الله علیها) از خاندان وحی و نبوت است پدر او امام هفتم ماست برادر او امام هشتم ماست و برادرزاده او امام نهم ماست و این بانوی کرامت در چنین خاندانی رشد کرد و معارف الهی را که آمیخته تجربه و تجرید است و علم و دین است با اخلاق و فضیلت به جامعه منتقل کرد لذا جامعه ایرانی او را گرامی میدارد......
در ادامه مطلب
ادامه مطلب ...