قال الاستاذ: اوج راز نماز در شهود خداوند نهفته است که در قرآن فرمود : ﴿واعبد ربّک حتی
یأتیک الیقین﴾ و از محدوده «لا حول و لا قوة إلاّ بالله» گذشتن و مرحله «لا
إله إلاّ الله» را پیمودن، به ذروه «لا هو إلاّ هو» رسیدن است، و معنای توحید
تامّ «قطعِ» توجه به غیر خدا نیست، زیرا قطع توجه، خود توجه و التفات است، بلکه
«انقطاعِ» توجه به غیر است ، و برای اینکه این «انقطاع» هم دیده نشود ، کمال
انقطاعْ مطلوب موحدان ناب میباشد؛ به طوری که نه تنها غیر حق دیده نشود، بلکه این
ندیدن هم دیده نشود، و این فقط در متن عبادت، مخصوصاً نماز تعبیه شده است!
فرق بین «قطع» و «انقطاع» یا «کمال انقطاع»، همان امتیاز
بین مقام «فنا» و «فنای از فنا» است که مایه «بقای بعد از فنا» و «صحو بعد از محو»
است؛ چنانکه برخی رکوع را «فنا»، و سجود را «فنای از فنا» دانستند، و چنین سروده اند:
در خدا گم شو کمال این است و بس (فنای اول) ******** گم شدن گم
کن وصال این است و بس (فنای دوم)
یکشنبه 23 تیر 1392 ساعت 17:38