به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

مقامات مشترک بین اهل بیت(علیهم السلام) و اشیاع ایشان.

قال الاستاذ:

مقامات مشترک بین اهل بیت(علیهم السلام) و اشیاع ایشان.
  
راه‌های فراوانی در رسیدن به فضایل اخلاقی مطرح است؛ لیکن بهترین راه چه در بخش علم و چه در بخش عمل، معرفت نفس است. انسان اگر گوهر ذات خود را بشناسد هم در علوم به بسیاری از معارف دسترسی پیدا می‌کند و هم در اخلاق.

این بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) است که فرمودند اگر کسی ارزش خود را بداند، جریان شهوت و غضب برای او بی‌ارزش خواهد بود، وجود مبارک امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) که در حقیقت سخنگوی دین است در چند جمله به عبارت‌های گوناگون فرمود شما به اندازه بهشت می‌ارزید اگر خود را به غیر بهشت فروختید مغبون هستید.
 ائمه (ع) در حقیقت هم برای بدنِ ما قیمت‌گذاری کردند هم برای روح ما؛ بدن ما به اندازه بهشت جسمانی می‌ارزد، روح ما به اندازه بهشت روحانی می‌ارزد؛ هم بهشت جسمانی بها می‌خواهد و هم بهشت روحانی.

اگر حقیقت انسان برای ما روشن شد که انسان یک موجود فقیر است و از طرفی ذاتاً به خدا مرتبط است نتیجه آن خواهد بود که انسان پس از شناخت حقیقت خود خدا را خواهد شناخت.

اینکه وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) بخشی از مقامات عالی خود را برای بعضی از شاگردان خودش نیز ثابت کرد مانند اینکه فرمود هیچ کسی نمی‌تواند به اوج فکر مالک برسد و هیچ پرنده‌ای نمی‌تواند به اوج معرفت مالک بار یابد نتیجه می گیریم این راه، رفتنی است.

برای ائمه(علیهم السلام) مقاماتی است آن مقامات دو قسم است؛ یک قسم مخصوص خود آنهاست که به عصمت،اعجاز و ولایت مطلقه آنان وابسته است که این مقامات مقدور دیگران نیست، اما بسیاری از مقامات نازله ائمه مقدور شاگردان و پیروانشان هست.