به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

ادعونی (لا) استجب لکم

...همان که فرمود ادعونی استجب لکم نیز می فرماید مستجاب نمی کنم



 

 

.....در مسئله میراث هم «بالصراحه» فرمود: ﴿لا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعاً﴾شما چه می‌دانید آینده چه خواهد بود دست به این سهام نزنید. خدا فرمود دختر فلان سهم, پسر فلان سهم, مادر فلان سهم, پدر فلان سهم, برادر فلان سهم طبقات ارث را مشخص کرده شما دست به این سهام نزنید ﴿لا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعاً﴾ نه از آینده باخبرید نه راز و رمز این کار را می‌دانید این دست به آن نزنید.

 واقع هم همینطور است ما چه می‌دانیم که حالا در این صورت مصلحت کار چیست که این همه ذات اقدس الهی با غلظت و شدّت جریان ربا را جلوگیری کرده از این طرف این همه ناله‌ها و دعاها که کم دعا در شب و روز در این مسجدها نیست, فرمود دعا می‌کنید؛

ولی مستجاب نمی‌شود، برای اینکه امر به معروف نکردید فلان آمر به معروف شهید شد شما تکان نخوردید «تَدعُون فلا یُستَجابُ لَکُم»
این را چه کسی گفته همان که گفته ﴿ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ﴾ همان او گفته دیگر فرمود من دعاهای شما را مستجاب نمی‌کنم ؛

ما دیگر طلبی نداریم که بگوییم شما در قرآن فرمودید ﴿ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ﴾ فرمود من فرمودم بگویید دعای شما را مستجاب نمی‌کنم دیگر ما چه طلبی داریم فرمود: «تَدعُون فلا یُستَجابُ لَکُم» آن وقت ما این را نگیریم, بگوییم آنجا در قرآن فرمود, بله ﴿ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ﴾ فرمود; اما فرمود: «تَدعُون فلا یُستَجابُ لَکُم», دعاها مستجاب نمی‌شود, کم ناله و دعایی در شبهای جمعه و غیر جمعه در سحرها برای جوانها نیست خیلی از این دعاها مستجاب نمی‌شود