به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

فرق ذریح با زراره و ابوبصیر

عده ای فقط برای فقه و اصول خوب هستند!! ولی....


فرق ذریح با زراره و ابوبصیر

  

 

«ذریحِ مُحارِبی»  خدمت امام صادق(سلام الله علیه) عرض کرد: ﴿ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْیُوفُوا نُذُورَهُمْ﴾ این آیه یعنی چه؟ حضرت فرمود: «لِقَاءُ الْإِمَامِ» .


وقتی «ذرِیح» آمده به زراره و دیگران  گفت من رفتم خدمت حضرت, حضرت فرمود این «لِقَاءُ الْإِمَامِ» است، اینها آمدند خدمت حضرت گفتند ما سالیانی است خدمت شما هستیم چنین تفسیری نکردید!


زیرا این نه لفظش با آن صادق است، نه با معنایش صادق است، نه مبتدا، نه خبر، نه جمله هیچکدام ﴿ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ﴾ به معنی امام نیست!


فرمود: «مَنْ یَحْتَمِلُ مَا یَحْتَمِلُ ذَرِیحٌ»؛ یعنی اینکه فرمود احادیث ما برخی «صعب» است و برخی «مستصعب» است «لَا یَحْتَمِلُهُ إِلَّا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ أَوْ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ»؛


فرمود شما شاگردی مثل «ذرِیح» پیدا کنید تا ما اسرار را هم بگوییم «مَنْ یَحْتَمِلُ مَا یَحْتَمِلُ ذَرِیحٌ» زراره و ابوبصیر فهمیدند بله اینها فقط برای فقه و اصول خوب هستند و کسی که اسرار ولایت و امامت را بتواند بشنود، چنین کسی است.