به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

آیت الله ای که در حد یک امامزاده بود !!

قال الاستاذ:

او کار یک امامزاده را می کرد ....... الان مشکل ما این است که عالم ربانی نداریم....
 
  

 
ما اگر ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾بودیم جامعه اصلاح شده بود، جامعه مشکلش این است که عالم ربانی کم دارد. لازم نیست انسان نصیحت کند، (بلکه کافی است که) خط مشی‌ او نور است (باشد) .

خدا غریق رحمت کند مرحوم آیت الله کوهستانی را در مازندران ما، این کار یک امامزاده را می‌کرد، یک سواد متوسطی داشت، اینکه مرجع نبود، اما مردم منطقه می‌دیدند هر چه می‌گوید راست می‌گوید، این شامه را در درون ما ذات اقدس «اله» خلق کرد، فرمود مردان الهی کسانی هستند ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾، کیست که نور را ببیند و عوض نشود؟

 کل جامعه معطر می‌شود. عالم که بالاتر از شهید است برابر آن سخن نورانی پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) که در «یوم القیامه» مرکّب عالم را با خون شهید می‌سنجند این مرکب سنگین‌تر از اوست.


 اگر شهید «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»سرزمینی که شهید بیارمد آن سرزمین طیّب و طاهر می‌شود، این همه علما زنده‌اند آن وقت سرزمین را طیب و طاهر نمی‌کنند؟


 اگر در زیارت‌ها ما به شهدا عرض می‌کنیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» شما طیّب و طاهرید، کشوری که شهید داد طیّب و طاهر است، میوه طیّب و طاهر هم می‌دهد ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾[23]این همه افراد که بالاتر از شهیدند، قبور علما هم که در همین سرزمین است، حیات علما هم که در همین سرزمین است، چطور «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا تدارستم فیها علمتم فیها تعلمتم» اینها در آن نیست؟!!، پس ما مشکل جدی داریم و اگر دعای هفده امام سجاد(سلام الله علیه) را بخوانیم و عمل کنیم ـ ان‌شاء‌الله ـ نتیجه می‌گیریم که فرمود از خدا بخواهید که خدا در تحصیل علوم ربانی ظهیر و پشتوانه شما باشد. امیدواریم ـ ان‌شاء‌الله ـ حوزه‌ها و دانشگاه‌ها این‌‌چنین باشند.