به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

من ترک دینا فعلی...... این معنای ولایت فقیه است!!!!

قال الاستاذ:

من ترک دینا فعلی...... این معنای ولایت فقیه است!!!!

 

 

... روایت سوم این است که جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید که «أَنَّ النَّبِیَّ(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) کَانَ لَا یُصَلِّی عَلَی رَجُلٍ عَلَیْهِ دَین»؛ این سیره حضرت بود که بر جنازهٴ بدهکار نماز نمیخواند.  حضرت اول سؤال میکرد او بدهکار است؟ حق مردم، حق الناس به عهده اوست؟ «فَقَالُوا نَعَمْ دَینارَانِ»؛ دو دَینار بدهکار است، «فَقَالَ صَلُّوا عَلَی صَاحِبِکُمْ»؛ این احترام به «حق الناس» است، احترام به مال مردم است. فرمود شما نماز بخوانید. «فَقَالَ أَبُو قَتَادَةَ هُمَا عَلَیَّ یَا رَسُولَ اللَّهِ»؛ من ضامن هستم دَین را ادا میکنم؛ آنگاه «قَالَ فَصَلَّی عَلَیْهِ»؛ پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بر این جنازه نماز خواند.


البته قبلاً ملاحظه فرمودید که چند تا روایت داشت که اگر کسی بمیرد و بدهکار باشد حکومت اسلامی باید بپردازد؛ آن وقت اینجا سؤال مطرح است که چرا حکومت اسلامی نپرداخت؟ این آن وقتی بود که دست حضرت تهی بود. در ذیل همین روایت سوم دارد که جابر میگوید: «فَلَمَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ»؛ وقتی که فتوحات اسلامی نصیب حضرت شد و غنائمی به دست آمد و امثال آن، وضع حکومت اسلامی یک مقدار مناسب شد «قَالَ(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) أَنَا أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»؛ اینکه بدهکار است من دَینش را میپردازم، دیگر لازم نیست شما ضامن بشوید، «أَنَا أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ». بعد اعلام عمومی کرد و فرمود: «فَمَنْ تَرَکَ مَالًا»؛ هر کسی مُرد مالی گذاشت، «فَلِوَرَثَتِهِ وَ مَنْ تَرَکَ دَیناً فَعَلَیَّ»؛ اگر کسی بدهکار بود و مُرد، دَین او به عهده من است. این معنای ولایت فقیه است؛ اگر ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است، ولایت رسول الله همینها است؛ اگر ولایت فقیه ولایت ائمه(علیهم السلام) است، ولایت ائمه همینهاست. آن وقتی که ندارند دستشان بسته است آن وقتی که دارند اعلام عمومی میکنند که «مَنْ تَرَکَ دَیناً فَعَلَیَّ»، برای اینکه یکی از مصارف هشتگانه زکات، مسئله غارمین است. یک وقت است که کسی به سوء اختیار خود معصیت کرده رفته مال مردم را خورده، آن یک حساب خاص خود را دارد الان کسی برای تأمین نیازهای ضروری خود وام گرفته، جزء غارمین میشود و یکی از مصارف هشتگانه زکات هم غارمین است. زکات فطریه این طور است زکات مال این طور است. مصرف زکات فطریه با مصرف زکات مال یکی است؛ مصرف زکات مال آن مصارف هشتگانه است، مصرف زکات فطریه هم همان است. حضرت اعلام عمومی کرد فرمود هر کس بدهکار بود حکومت اسلام موظف است بپردازد. حالا اگر میگذاشتند که هیچ مشکلی برای این کشور با اقتصاد مقاومتی پیش نمیآمد، این همه برکات در این مملکت هست، اختلاس نبود؛دست حکومت اسلامی هم باز بود.

بنابراین این اولین مسئله که امروز مطرح شد. پس یکی از مسائل مربوط به دَین که خواه از راه قرض حاصل شده باشد، یا از راههای دیگر، شخص بدهکار اگر مُرد، اگر ضامنی ضمانت کرد، ذمه او تبرئه میشود و حکومت اسلامی در صورتی «مبسوط الید» باشد و امکانات داشته باشد، عهدهدار تأمین آن است، اما اگر نداشته باشد مثل خود پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در اوائل که نداشت حتی دو دِینار، دیگران آمدند ضامن شدند. دو دینار زیاد نبود حضرت دو دِینار مقدورش نبود بپردازد، بعد از فتوحات اسلامی، دست باز شد و عنایت کرد. این یک مطلب.

بخشی از درس خارج  فقه حضرت استاد  12 خرداد 94

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد