به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

احترام های علمایی.....

قال الاستاذ:
  
.....ایشان (شیخ انصاری)  تعبیری که از مرحوم صاحب
جواهر می‌کنند؛ البته با احترام یاد می‌کنند، اگرچه در بعضی از موارددر همین کتاب نکاح دارند «بعض المعاصرین» مثلاً این‌طور فتوا دادند،
در صفحه 51 دارند که: «و من هذا یظهر العجب من بعض المعاصرین»؛ ولی در تعبیرات دیگر سه جا در همینکتاب نکاح از مرحوم صاحب جواهر به عنوان «بعض المعاصرین»یا «بعض من عاصرنا» ذکر می‌کنند، در صفحه 54 می‌فرماید «حمل الروایة بعض من عاصرناه»؛

تعبیرات سه گونه هست: یک وقت است که ذمیلی، همسانی و کفّی از دیگری می‌خواهد یاد کند می‌گوید «بعض المعاصرین»؛یک وقتی بزرگی از کسی که سنّش کمتر است یا مثلاً درجه ناچیزتر دارد، می‌خواهد از او یاد کند، می‌گوید «بعض مَن عاصرناه»؛ یعنی خودش را اصل قرار می‌دهد و می‌گوید او عصر ما را درک کرده است؛

قسم سوّم آن است که اگر کسی بخواهد از دیگری اجلال و تکریمی به عمل بیاورد و بگوید ما آن توفیق را پیدا کردیم که عصر او را درک کردیم، می‌گوید «بعض من عاصرناه» ما توفیق آن را داشتیم که عصر او را درک کردیم. مرحوم شیخ انصاری در صفحه 54 همین جلد 20 که مربوط به بحث نکاح است، می‌فرماید: «و حمل الروایة بعض من عاصرناه» که حرمت صاحب جواهر را حفظ کرده است، گرچه از او به «بعض الاساتید» یا «بعض المشایخ» یاد نکرد و یاد نمی‌کند معمولاً؛ امّا این تعبیر و این احترام از یک ویژگی خاصی برخوردار است......
(بخشی ار سخنان حضرت استاد در بحث خارج نکاح )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد