تنها مبدأ قانون گذاری، وحی است ولی عقل قانون شناس خوبی است.
عقل، سراج است نه صراط، به خاطر اینکه راه را دین معیِّن می کند. مشکل ما این است که خودمان را کارشناس می دانیم و به جای اینکه سراج باشیم، صراط هستیم و خیال می کنیم که خودمان راه را تعیین می کنیم. لذا اگر پست و مقامی به ما دادند، نهایت نشاط و سرور را از خود نشان می دهیم و خیال می کنیم که این مقام برای ما فضیلتی است و آن هنگام که این موقعیت را از ما گرفتند،از هر کاری که از دستمان یا زبانمان بر می آید، کوتاهی نمی کنیم. در حالی که هر دو امتحان است و این گونه رضایت و تأسف ما مشرکانه می شوند نه موحّدانه.
وداع براى کسی است، که با ماه مبارک رمضان مأنوس بوده و این ماهْ دوست او باشد وگرنه آن کس که با این ماه نبوده، وداعی ندارد. انسان
از دوستش و یا کسی که مدّتی با او مأنوس بوده خداحافظی میکند. کسی که
اصلا ً نمی داند چه وقت ماه مبارک رمضان آمد و چه وقت سپری شد، چرا آمد و
چرا سپری شد وداعی ندارد.
امام سجاد (سلاماللهعلیه) آخر ماه مبارک
رمضان که مىشد، با سوز و گداز این دعا را مىخواند و مىفرمود: ماه رمضان
در بین ما اقامت داشت و جاى حمد و ثنا بود؛ زیرا به همراه خود رحمت آورد. و
رفیق بسیار خوبى براى ما بود. ما در صحبت و همراهى با او به فضایل و
نعمتهایى رسیدیم. دوستى بود که به همراهش رحمت و مغفرت و برکت آورد.
رسول
خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) نیز در خطبه شعبانیّه فرمود: «قد أقبل
إلیکم شهر الله بالبرکة والرحمة والمغفرة»، یعنى این ماه، برکت و رحمت و
مغفرت مىآورد، کسى که رفیق این ماه بوده و باشد، برکت و رحمت و مغفرت این
ماه را هم دریافت مىکند.
آیا قضای نماز های پدر که غیر عمدی فوت شده ، واجب است؟
پاسخ:
نماز هایی که بدون تمرد و طغیان وعناد ترک شده یا بر اثر سهل انگاری ویاد نگرفتن احکام ، به طور فاسد خوانده شده ، همه آنها قضا دارد.
(یعنی آنهایی که با تمرد وسر پیچی نماز نخوانده اند و اکنون مرحوم شده اند چیزی بر عهده پسر بزرگشان نیست. )