به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

استفتا پیرامون موسیقی شطرنج رقص و ...

قال الاستاذ:


۱-  نظر حضرتعالى درباره موسیقى مطرب و غیرمطرب چیست و ملاک تشخیص آن چیست؟

پاسخ: آنچه موجب فراموشى خدا و ارتکاب گناه مى شود، حرام است و تشخیص آن به عهده عقلاى

متشرّع است.

                                                                   جوادى آملى ۳۱/فروردین/۷۴                   

 ۲-   نظر شما درباره شطرنج، چیست؟

پاسخ: اگر مخصوص قمار نباشد و به قصد برد و باخت بازى نشود، بلکه به منظور تقویت نیروى فکرى

باشد، اشکالى ندارد.

                                                                                            جوادى آملى ٨/تیر/٧٤

۳-  کف زدن و رقص، چه حکمى دارد؟

پاسخ: کف زدن بیهوده است، ولى حرام نیست. رقص زن براى شوهر اشکالى ندارد و در مجالس زنانه نیز در صورت عدم ترتب اثر گناه، جایز است.

                                                                                              جوادى آملى ٨/تیر/٧٤

 ۴-  امروزه بازى با شطرنج و ورق (پاسور) بدون برد و باخت و به عنوان سرگرمى و ورزش، ‏نه به عنوان قمار، در بین جوانان متداول است. حکم خرید و فروش و نگهدارى این آلات و ‏بازى با آن چیست؟

پاسخ: الف) اگر چیزى ابزار قمار باشد، بازى با آن جایز نیست؛ هرچند بدون برد و باخت ‏باشد.‏

ب) اگر چیزى در زمان گذشته ابزار قمار بود، ولى فعلاً ابزار قمار نیست، بازى با آن بدون برد ‏و

باخت، جایز است.‏

ج) اگر چیزى در یک منطقه، اصلاً ابزار قمار نیست؛ هرچند در بعضى منطقه‌ها ابزار قمار ‏است، بازى با آن بدون برد و باخت، در منطقه اول جایز است. ‏

د) خرید و فروش ابزارى که بازى با آن‌ها بدون برد و باخت، جایز است، حلال مى‌باشد.‏

هـ) نگهدارى ابزارى که از آلات قمار نیست، جایز است.

                                                                                    جوادى آملى ١/اسفند/٨٠

هم آن بی‌حجاب گناه کرده است هم این بی‌تفاوت

قال الاستاذ:


آن بیان نورانی وجود مبارک امیرالمؤمنین در حدیث دیگر است که آن را هم صاحب وسائل(رضوان الله علیه) نقل کرده فرمود اگر حادثه تلخی رخ داد و به دین شما می‌خواهد اصابت کند «فأجعلوا أموالکم دون أنفسکم» یعنی آن جدار اول آن دیوار اول, دیوار مال باشد امکاناتتان, مالتان, قدرتتان, آنها را در خط مقدم و خاکریز مقدم قرار بدهید که دشمن به جانتان سرایت نکند با مال, جانتان را حفظ بکنید و اگر این رخداد تلخ جلوتر آمد این بلیّه جلوتر آمد این حادثه نزدیک‌تر شد «فأجعلوا أنفسکم دون دینکم» در این خاکریز دوم در این خاکریزی که به دین نزدیک‌تر است جانتان را خاکریز دوم قرار بدهید که اگر حادثه آمد به جانتان آسیب برساند و دینتان محفوظ بماند وقتی به جانتان آسیب رسید و از بین رفتید دیگر کسی کاری به دین شما ندارد با دین مصون سفر می‌کنید. این بیان که شما دو جداره دینتان را حفظ بکنید روشن‌تر از آن بیان است که فرمود برای دینتان یک دیواری رسم بکنید احتیاط کردن «خُذ الحائطة لدینک» یعنی با یک جدار دینتان را حفظ بکنید اگر احساس خطر کردید دو جداره کنید یکی مال یکی جان تا دینتان محفوظ بماند.

جریان امر به معروف و نهی از منکر از همین قبیل است هر حادثه تلخی را که ما در جامعه دیدیم اولین فریضه و وظیفه ما این است که با نگاه منتقدانه با نگاه معترضانه با چهره متنفّرانه بنگریم اگر کسی بی‌حجابی را دید و هیچ عکس‌العملی نشان نداد هم آن بی‌حجاب گناه کرده است هم این بی‌تفاوت معصیت کرده است این باید با چهره منتقدانه او را نگاه کند با نگاه معترضانه به او بنگرد که این شخص حجاب خود را حفظ بکند این شخص عفاف خود را حفظ بکند یا اگر کسی گرفتار رشا یا ارتشا شد یا گرفتار اختلاس و سوء استفاده از مال شد یا گرفتار سوء استفاده از قدرت و مقام و مانند آن شد بر جامعه و مسئولان لازم است که نگاه منتقدانه و چهره عبوسانه و معترضانه و برخورد لسانی این‌چنین با او داشته باشند حالا مراحل بعدی که اعتراضهای دست و امثال دست است حساب دیگری است با این کار فرمود درهای رحمت الهی به روی شما باز می‌شود فساد از جامعه رخت برمی‌بندد اگر سایر امور را مسئولان ـ ان‌شاءالله ـ رعایت بکنند این دو فریضه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.