به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

بانکداری ربوی!


قال الاستاذ: 

عدل به این معنی است که هر چیزی در جایگاه خود قرار بگیرد. ( وهرگز به معنای مساوات نیست) تا اینجا را همه قبول داریم، اما این که جایگاه هر چیزی کجاست؟ جایگاه مرد و زن کجاست؟ جای شراب و سرکه کجاست؟ این ها ( مستکبران )چون دستشان خالی است، از هوای خود و یا از هوای دیگران پیروی می کنند. ترور را به جای دفاع معرفی می کنند و کسی را که از خود دفاع می کند تروریست می نامند. یک عده بانکداری ربوی را عقل و خرد می دانند ولی خداوند آن را جنون و دیوانگی می داند.

قرآن شفای بیماری گناه است


قال الاستاذ: 

قرآن با توجه به آیه شریفه «و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین» شفا است و معصیت ها و گناهان هم بیماری و مرض هستند. با توجه به این که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله طبیب است ،پس دستورات  قرآن  نسخه های دردها و امراض یکی پس از دیگری مورد عمل قرار گیرد.

یزکیهم ویعلمهم الکتاب ......

قال الاستاذ:  

اگرچه در بخشی از آیات، تعلیم مقدّم بر تزکیه است اما اساس کار، مقدم بودن تزکیه است؛ اما تعلیم، مقدمۀ تزکیه است نه مقدّم بر تزکیه. بنابراین آن جا که تزکیه مقدّم شده، برای این است که اساس کار، تزکیه و تربیت روح است. آن جا که تعلیم، مقدّم شده، برای این است که مقدّمۀ تزکیه است نه مقدّم بر تزکیه.

شرط جهاد

قال الاستاذ: 

شرط جهاد و کشته شدن در راه خدا، فروختن دنیا و خریدن آخرت است

امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) در نامه ای که برای مالک اشتر به عنوان فرماندار مصر نوشته اند، می فرمایند: «ای مالک! حقیقتاً این دین در دست ستمگران اسیر بود؛ آن را با هوای نفس بازیچه قرار داده اند وبه وسیلۀ آن در پی رسیدن به خواست های دنیوی خود هستند.»
امیر المومنین (علیه السلام) نمی فرماید ما و شما اسیر هستیم، بلکه می فرماید اسیر واقعی، قرآن کریم، دین و اسلام است؛ و بالاتر از این، ستمگران این دین را به اسارت گرفته اند و آن را بازیچه قرار داده اند تا به مطامع شخصی و خواسته های هوای نفس خویش برسند.
تا زمانی که اسلام، قرآن و وحی، و عقل و عدل در دست ستمگران اسیرند، آزادی نه برای مصر ممکن است و نه برای ملت دیگری.
پس بر ما است که نشستن وبرخاستن ما به حول وقوۀ خداوند بزرگ باشد که اسلام و قرآن را از اسارت آزاد کنیم. بنابراین هنگامی که اسلام و قرآن، و عقل وعدل آزاد شوند، ما آزاد می شویم. به صرف این که در میدان آزادی اجتماع کنیم، کافی نیست. تا آن زمان که قرآن اسیر ستمگران باشد، ما به آزادی نمی رسیم. این مطلب اول و آخر است. خدای بزرگ هم وعدۀ قطعی داده است و «ان الله لایخلف المیعاد» که در چنین مبارزه ای، به ما پیروزی عطا فرماید: «کتب الله لاغلبن انا و رسلی.»

بخشی از سخنان حضرت استاد در دیدار با یکی از شیوخ الازهر

گرگ و مور در قیامت


قال الاستاذ:

( با اشاره به تفسیر آیه «الذین یحشرون على وجوههم إلى جهنم أولئک شر مکانا و أضل سبیلا»)  کسانی که این طور سر به زیر محشور می شوند به خاطر این است که در دنیا فقط به فکر خواسته های حیوانی هستند. کسی که برج ساخته ولی دلش در گِل است، ترقی نمی کند. این ها به شکل حیوان محشور می شوند و کسی که مثلا شکل گرگ محشور شده دیگر از او سؤال و جواب نمی‌شود، ظاهر او گواه بر درندگی اوست و کسی که به شکل مور محشور شده شکل او شهادت بر حریص بودنش دارد.

احتمال وجود خواب در برزخ


قال الاستاذ:

در برزخ ممکن است مسائلی مثل خواب و مانند آن وجود داشته باشد ولی در بهشت از این مسائل خبری نیست و ممکن است(آیات 24 به بعد در سوره مبارکه فرقان) اشاره به استراحت و آسایش و مانند آن باشد زیرا در بهشت خورشید و ماه و روز و شبی نیست.