* پرداخت وجوه شرعی
باعث طهارت صاحب مال است نه مال و در صورت عدم پرداخت، شخص آلوده می شود. مال نعمت
الهی است و ذاتا ضار و نافع نیست بلکه بستگی به تعلق انسان به آن دارد؛ اگر در راه
صحیح باشد موجب طهارت صاحب آن می شود و اگر صحیح نباشد باعث آلودگی می شود.
بیش از آن مقداری که انسان از حوزه و دانشگاه درس می گیرد از قبرستان باید درس بگیرد؛ این که دستور داریم برویم قبرستان برای چند نکته است: یکی عبرت گیری است؛ یکی طلب مغفرت برای گذشتگان است؛ اما سومی که از هر دو مهم تر است این است که دعایی دارد، دستوری دارد ما به این مرده ها بعد از سلام و عرض ادب حرف می زنیم قسم می دهیم، می گوییم شما را به خدا قسم بگویید آن جا چه خبر است؟! «السلام علی أهل لا اله الاّ الله مِن أهل لا إله الاّ الله یا أهل لا إله الاّ الله بحقّ لا إله الاّ الله کیف وجدتم قول لا إله الاّ الله مِن لا إله الاّ الله» این حرف سعدی و امثال سعدی نیست که «آن که را که خبر شد خبری باز نیامد» که به ما گفتند تو برو سؤال کن اگر دهنت پاک باشد جواب می شنوی؛ آن آدم را بیدار می کند؛ یک خواب صادق کافی است که چندین سال انسان را سالم نگه دارد؛ یک خواب صادق که آدم صحنه ای را ببیند، استادش را ببیند، پدر، مادر یا بستگانش را در خواب ببیند و آن ها صحنه را برایش تشریح کنند؛ این مدّت ها آرام است به ما گفتند آن ها را قسم بدهید بگویید شما را به خدا قسم آن جا چه خبر است؛ این می شود مدرسه. ما آن سومی را که اصل است کنار می گذاریم و فقط برای طلب آمرزش گذشتگانمان به قبرستان می رویم.
آیا ازدواج مرد مسلمان با زن زرتشتی موحد جایز است؟
آیا تفاوتی بین حکم ازدواج دائم و موقت در این مورد وجود دارد؟
جواب1: ازدواج دائم مرد مسلمان با زن زرتشتی جایز نیست.
جواب2: ازدواج موقت مرد مسلمان با زن زرتشتی بر خلاف احتیاط است.
جوادی آملی
....................علیبن ابراهیم در این باره از پدرش نقل کرده که گفت: عبداللهبن جندب را در عرفات دیدم که زمانی طولانی دست به سوی آسمان بلند کرده، سیلاب اشک از گونههایش بر زمین سرازیر بود، به گونهای که من شخص دیگری را اینچنین در حال مناجات ندیدم. هنگامی که مردم از عرفات عازم مشعر بودند به او گفتم: کسی را بهتر از تو در حال نیایش ندیدم. عبدالله گفت: به خدا سوگند در آن حال فقط برادرانم را دعا میکردم؛ زیرا از امام کاظم(علیه السلام) شنیدم که فرمود: کسی که به دور از چشم برادر(ایمانی)اش در حق وی دعا کند از جانب عرش ندا داده میشود که صدهزار برابر آنچه برای او خواستی نصیب تو خواهد شد: "من دعا لأخیه بظهر الغیب نودى من العرش: ولک مأة ألف ضعف مثله". پس شایسته نبود که من صدهزار برابر دعای مستجاب را بهخاطر یک دعا که برآوردهشدنش مـعلوم نیست واگذارم1.
1 ـ کافی، ج 2، ص 508 و ج4، ص465.
آیا سکه های بهار آزادی و امثال آن مصداق سکه های مسکوک مشمول زکات می باشد؟
جواب: سکه بهار آزادی مشمول زکات نیست.
قال الاستاذ:
اگر کسی اهل حوزه و دانشگاه است تا نفس میکشد باید با کتاب باشد به مقداری
که خب استراحت میکند و غذا میخورد، وقت زاید را صرف بکند، این فیلم را
نگاه بکند، آن روزنامه را بخواند، آن مجلس را گوش بدهد، مگر انسان ظرفیتش
چقدر است. این آقایانی که بحثهای حوزوی را دیدند مثالی مرحوم آخوند در
کفایه و امثال کفایه سایر اصولیین دارند میگویند: این درخت بالأخره یک
مقدار آب میخواهد شما اگر آب شور ریختید دیگر این درخت آب جذب نمیکند آن
آب شور هم که جذب کرده باعث رشد این درخت نیست؛ کسی تشنه است، حالا آب شور
خورده این آب شور آن دستگاهش را پر کرده ولی عطش او را برطرف نکرده که این
نه میتواند دوباره آب بخورد چون ظرفیت ندارد نه عطشش دفع شده است برای
اینکه بیجا پر کرده. این ذهن و مغز هم همین طور است شما با هر فیلم با هر
سینما با هر سریال با هر نوشتهای این ذهن را پر بکنید از همین حرفهای عادی
این دیگر جا برای مطالب علمی نیست. مقدار ضرورتی که لازم است انسان در
شرایط و وضع کشور باخبر باشد. اینها را باید حوزوی و دانشگاهی و سایر افراد
بدانند.