به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

موت فوت نیست ، وفات است

قال الاستاذ:

اکثر مردم خیال می کنند انسان با مردن از بین می رود، آنها که مساله معاد و برزخ را پذیرفته اند خیال می کنند انسان در وسط نابود و دوباره زنده می شود.


 قرآن کریم مرگ را نابودی و فنا نمی داند، بلکه مرگ هجرت از دنیا به برزخ و از برزخ به قیامت است؛ موت فوت نیست، وفات است، موت امر وجودی و مخلوق خدا است همان گونه که حیات این گونه است.


انسان چون با موت دنیا را ترک و سایر افراد  را رها می کند خیال می کنیم مساله امر عدمی است؛ موت انتقال انسان از یک عالَم به عالَم دیگر است و تمام کردار و اعمال و رفتار او همراه اوست و هر کس باید پاسخگوی اعمال نیک و بد خود باشد.

 

حضرت استاد در مراسم ختم مادر دکتر ظریف+ تصاویر

صفحه نخست به یاد استاد


حضور حضرت استاد در مراسم هفتمین شب درگذشت والده دکتر ظریف ، در مسجد اعظم قم.

خلق فرشته از وضوی ما ؟!!

قال الاستاذ:
خدای سبحان با وضوی کسی که بخواهد نماز بگزارد، فرشتگان فراوانی می‏ آفریند که او را تقدیس، تسبیح و تکبیر می‏ گویند. این در صورتی است که وضو مانند وضوی علی بن ابی‏طالب (علیه‏ السلام) و دعا در حال وضو چونان دعای او باشد؛ یعنی دعاها همان دعاهایی باشد که علی (علیه ‏السلام) با حال و حضور می‏خواند، نه هر وضویی و نه هر گفته و دعایی، بلکه هرگاه فعل و قول همان کردار و گفتار علوی باشد، موجب می‏شود خداوند سبحان آن اثر مهم را بر آن مترتب نماید، و یا آن فعل و این قول بنابر تمثل اعمال به صورت فرشته تمثل یابد.
بنابراین، مجرّد شستن صورت و دو دست، و صِرف کشیدن مسح سر و پاها به روش اهل بیت (علیهم‏السلام) و تنها تکلّم به کلماتی که از آنان وارد شده در لحظه شستن و مسح کشیدن، سبب نمی‏شود خداوند در برابر هر قطره آب، فرشته‏ای تقدیس و تسبیح و تکبیرگو بیافریند، و این نیست جز برای این که وضو از آن جهت که سبب طهارت است نهانی عینی و درونی خارجی دارد، و هرکس که در عمل، با اخلاص به جانب خداوند رو کند، بدان دست می‏ یازد، و آن کس که دل خویش را تسلیم خدا کند، به او می‏رسد به گونه‏ای که از هرآلودگی و پلیدی پاک می‏گردد و گوهر طهارت او تقدیس و تسبیح و تکبیر می‏شود، از اینجاست که شایسته است خداوند از قطره آب وضویش فرشته‏ای بیافریند که دارای آن آثار ملکوتی باشد، و یا کردار او را به مثال فرشتگان تسبیح‏گو تمثیل بخشد.

موسیقی عرفانی

قال الاستاذ:
«عقل عملی» همه تصمیم‏ گیریهای گرایشی انسان را بر عهده دارد و کارهایی نظیر عزم، اراده، محبت، اخلاق، نیت و... را مدیریت می‏کند. اگر این مدیر به درستی تربیت شود، در برابر فتواهای عقل نظری خضوع می‏کند؛ یعنی برای انجام هر کار از عقل نظری فتوا می‏گیرد؛ ولی اگر این مدیر به درستی تربیت نشود، خودسری کرده، از مرکز فرهنگی خود که عقل نظری و دانش است، استفتا نمی‏کند و به عکس از زیرمجموعه خود که شهوت و غضب است، نظر می‏خواهد و بر اساس میل آنها عمل می‏کند. بدین ترتیب، عقل عملی دیگر مدیر نیست، بلکه شیطان است. برای آنکه این مدیر هدایت شود، راههای فراوانی وجود دارد. یکی از راههای هدایت، چنان که در دعای شریف کمیل آمده است: «وسلاحه البکاء» ، اشک، آه و گریه است که اسلحه درونی مؤمن است.

بنابراین، اگر باطن مؤمن به سلاح اشک و ناله مسلح باشد، در مقابل خواسته‏های غضب و شهوت می‏ ایستد و از آنها پیروی نمی‏ کند، در غیر این صورت، طبق میل خشم و شهوت تصمیم می‏گیرد. برخی می‏گویند: من هر کار بخواهم انجام می‏دهم و به کسی کاری ندارم؛ یعنی این انسان از مرکز فرهنگی روح پیروی نمی‏کند و در پی ارضای خواسته‏های شهوت و غضب است. اگر عقل عملی کسی با دعا، مناجات و گریه سر و کار داشته باشد، نرمش صادق می‏یابد و از عقل نظر پیروی می‏کند و بر خلاف رضای خدا کاری انجام نمی‏دهد. خواندن و گفتن شعرها یا نثرهای دلپذیر، در نرمی عقل عملی بسیار مؤثر است. ما باید بکوشیم از نواختن به خواندن اشعار منتقل شویم، چون نواختن، نرمش و اشک کاذب به وجود می‏آورد. همان‏طور که خنده صادق و کاذب وجود دارد، گریه صادق و کاذب هم وجود دارد: گاه انسان با یک طنز ادبی ظریف می‏خندد که خنده‏ای صادق است. گاهی هم با قلقلک می‏خندد که کاذب و بی‏ ارزش است. گریه هم این‏گونه است: گاه انسان برای مظلومیت امام حسین(علیه‌السلام) گریه می‏کند. گاهی هم با مارش عزا ، بی ‏آنکه متوفی را بشناسد، اشک می‏ریزد که اشکی کاذب است. موسیقی نیز ممکن است چنین خطری داشته باشد؛ یعنی اشکی کاذب به همراه بیاورد و ما خیال کنیم که در عقل عملی ما نرمش ایجاد کرده است. این مشکل موسیقی‏ های به اصطلاح عرفانی است. سایر موسیقی‏ ها هم مسلماً مخرب و مخدراند و موجب نافرمانی عقل عملی از عقل نظری می‏شوند و انسان را در دام گناه می ‏افکنند.

دانلود برنامه دانش هدایتگر


به مناسبت دهه آخر ماه صفر 1435 برنامه تلویزیونی "دانش هدایتگر از منظر امام حسن مجتبی (علیه السلام)از شبکه 4 سیما پخش می شود.  این برنامه تبیین ابعادی از سیره علمی و عملی امام حسن مجتبی علیه السلام توسط حضرت استاد است.


این سلسله برنامه در قالب ده جلسه ده دقیقه ای هر روز قبل از اذان ظهر از شبکه چهار سیما پخش می گردد .



دانلود فیلم جلسه اول

دانلود فیلم جلسه دوم

دانلود فیلم جلسه سوم

دانلود فیلم جلسه چهارم

دانلود فیلم جلسه پنجم

دانلود فیلم جلسه ششم

دانلود فیلم جلسه هفتم

دانلود فیلم جلسه هشتم

دانلود فیلم جلسه نهم

دانلود فیلم جلسه دهم

 

کتاب : کوثر کربلا

صفحه نخست 



کتاب «کوثر کربلا» مجموعه ای از سخنرانی های حضرت استاد در ایام محرم در شهرستان آمل به همراه مراثی گفته شده و با نگاهی به نقل‌های مورخان و ارباب مقاتل و نیز وقایع قبل و بعد از عاشورا توسط ایشان است که از گفتار به نوشتار تبدیل شده و در قالب ساختاری جدید و به صورت مهندسی پژوهشی عرضه شده است.

این کتاب مشتمل بر سه قسمت است؛  مباحث این سه قسمت همگی زیرمجموعه مباحث عقل نظری و به تعبیری دیگر، جزء مباحث حکمت نظری و عملی اند که برخی درباره شناخت هست و نیست‌ها و بعضی درباره شناخت بایدها و نبایدها می باشند.
در قسمت اول  این کتاب رسالت های معرفتی کربلا بیان و در قسمت دوم رسالت های عملی -اجرایی- کربلا ارایه می شود و در بخش پایانی  که بلانوشان کربلا نام دارد؛ مقتل سید الشهدا(ع) با رویکرد خاص تربیتی ارایه شده که این رویکرد علت امتیاز آن از سایر مقاتل است.
مقدمه این کتاب نیز به قلم حضرت استاد است که با دارا بودن مضامین بلند فلسفی و عرفانی بر غنای این کتاب افزوده است و یک تحلیل عرفانی از رویکرد نهضت کربلا به دست می دهد.
ایشان در این مقدمه با بیان ابعاد جهاد اصغر، اوسط و اکبر و نیز هجرت اصغر، اوسط و اکبر به مقام والای سید الشهداء(ع) اشاره کرده است. 

کوثر کربلا که در کمتر از یک ماه پس از انتشار  به 5000 هزارنسخه چاپ دوم رفت.