به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی
به یاد استاد

به یاد استاد

علامه ذوفنون حکیم متاله جوادی آملی

در برزخ


قال الاستاذ :  در برزخ تکامل علمی هست ولی تکامل عملی میسور نیست.

جشن تکلیف


قال الاستاذ: جریان جشنِ تکلیف از افتخارات سیّدبن‌طاووس است. سیّدبن‌طاووس جشن تکلیف را به عنوان ابتکاری نوآور داشت و آن نوآوری این بود که وقتی پانزده سالش تمام شد وارد سال شانزدهم شد ، گفت باید شاکر باشم که تا دیروز لایق محضر الهی نبودم که خدا با من سخن بگوید من جزء "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا" باشم ،چیزی از من بخواهد به من فرمان بدهد و من اطاعت کنم اما امروز که اوّلین روز تکلیف من است یعنی به شانزده سالگی رسیدم پانزده سالگی تمام شد الآن لایق شدم که خدا به من فرمان بدهد بگوید فلان کار را بکن من بگویم چشم ، چون نمردم و به حدّی رسیدم که خدای سبحان به من دستور می‌دهد با من حرف می‌زند مرا مخاطب قرار می‌دهد این روز عید من است. 
لذا جشنی گرفت و از عدّه‌ای دعوت کرد، پذیرایی کرده و شیرینی داد ، مردم گفتند چه جشنی است؟ گفت
جشن تشریف است نه تکلیف من مشرّف شدم نه مکلّف چون کُلفتی نیست ، شرافت است ما می‌گوییم شخص مکلّف شد این را کلفت و رنج می‌دانیم ولی او می‌گوید من مشرّف شدم شرافت است.

دعا

قال الاستاذ: در خیلی از موارد شخص می‌گوید که ببخشید ، اشتباه شده است ،چیزی که جلوی این گونه از اشتباهات را بگیرد دعا است .

راه

قال الاستاذ : اگر کسی از خود بینی نجات پیدا کرد راه مشاهده اسرار الهی ونیل به جنه اللقاء برایش باز است.

نیاز انسان

قال الاستاذ: انسان در نظام زندگی ومعیشت دنیوی ، نیازمند به علم اخلاق وسیاست است تا در پرتو آن  نفس خود را تهذیب واخلاق را تکمیل ومنزل وشهر را تدبیر واداراه نماید  انبیاء بشر را به (اخلاق فاضله)راهنمایی وبه تدبیر منزل وتنظیم امور اجتماعی آگاه می کنند.

حکمت عبادت

قال الاستاذ: اگر انسان گرفتار تردید است ، برای آن است که به ملکوت راه پیدا نکرده ، عبادتی صوری دارد  وبه حکمت عبادت نرسیده است . حکمت عبادت راه پیدا کردن به ملکوت است ومشاهده ملکوت با یقین همراه است وچیزی در عالم گرامیتر وگرانتر از یقین نیست. خدا این یقین را به افراد خاصی اعطا میکند نه  به همگان.

علما و شهیدان از مصادیق بقیه الله هستند.

قال الاستاذ: بقیت الله بالقول المطلق وجود مبارک امام زمان(عج) است ، عالمان دین که راهیان راه آن حضرت و نایبان آن حضرت هستند ، دستورات آن حضرت را فراگرفته ، عمل کرده و منتشر می کنند و هم چنین مجاهدان نستوه که پیروی از آن حضرت را از راه تبعیت از فقها حفظ کرده اند این ها کسانی هستند که مصداق بقیت الله هستند.
در مورد عالمان دین قرآن کریم از علما به عنوان "اولو بقیه" یاد کرده است ، یعنی باقی اند ، چون قرآن کریم از علما به عنوان اولو بقیه یاد کرده است وجود مبارک علی(ع) آن طوری که در نهج البلاغه آمده فرمود "العلماء باقون ما بقی الدهر" پس این ها مصداق بقیت الله هستند چون محضر وجود مبارک ولی عصر(عج) ، نایب ولی عصر(عج) ، شاگرد ولی عصر(عج) و راهیان راه آن حضرت هستند.
شهدا هم از این جهت که ذات اقدس اله فرمود " بل احیاء عند ربهم یرزقون " این ها هم مصداق بقیت الله هستند زیرا که عند رب هستند و هرچه عند رب است ماندنی است ، در سوره مبارکه نحل فرمود "ماعندکم ینفع و ما عند الله باق ٍ" هر مولودی که عند اللهی شد سهمی از بقا دارد ، بنابراین علم و جهاد ماندنی است و عالمان راستین و مجاهدان نستوه ماندنی هستند.

مومن


قال الاستاذ:

اگر مومن به جای برسد که یاد خدا را لحظه ای از دست ندهد در ضمیر ملکوتی اش جایی برای خاطرات باطل بیدا نمیکند.